Not On Top - Herman Dune (2005)
Giant - Herman Dune (2006)
Next Year in Zion - Herman Dune (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tilbehør til grillfesten

For livets glade gutter går solen aldri ned, spesielt ikke for franskmenn med et skeivt syn på livet.

Det er et snasent PR-triks å få med selveste John "Don Draper" Hamm i musikkvideoen til førstesingelen på en ny utgivelse. Det har den franske duoen Herman Dune klart å få til, og låta Tell Me Something I Don't Know åpner også skiva Strange Moosic. Det er hyggelig, gitarbasert popmusikk som sklir fint inn i øregangene nå som gradestokken kryper sakte oppover. Men at sola steiker, betyr ikke automatisk at den kritiske sansen renner ut i sanda sammen med kroppsvæskene.

Strange Moosic anstrenger seg nemlig hardt for å sjarmere med snodige tekstlinjer, Daniel Johnson-aktig omslagskunst og småskranglete, impulsiv la-oss-hoppe-i-høyet-gitar. Etter de tre første sporene er man nesten klar til å avfeie det hele som kjedelig og intetsigende, men så dukker plutselig Lay Your Head On My Chest opp, en fin-fin 70-tallsinspirert midttempo-låt som bringer tankene til Fleetwood Mac. Og rett etter jekker franskmennene opp tempoet med Monument Park, og smilet smyger seg frem over leppene. Hm, dette var jo ikke så verst allikevel.

Det som først ble dannet som en trio under navnet Herman Düne i 1999, er ti album og et par avlagte medlemmer senere en duo som har fjernet tøddelen fra Düne. Igjen står Herman Dune. Medlemmene oppgir ikke sine virkelige navn, men hvem bryr seg egentlig om det. Pretensiøst eller ikke, musikken får snakke for seg.

Tankene går fort til The Mountain Goats når man hører intense kassegitarer og mannlig vokal med pussige tekster. Nå er det kanskje ikke rettferdig å sammenlikne Herman Dune med John Darnielle & Co, men det er vanskelig å la være når den country-inspirerte In The Long Long Run triller ut av høyttalerne, med en historie om en unggutts bar mitzvah og en aldrende manns barnedrømmer om å bli skuespiller. Jepp, det var tre på rad, det, og man begår full retrett om at Strange Moosic er ei kjedelig plate. Plukk frem denne neste gang du skal ha grillfest i hagen, for den blir med stor sannsynlighet en schläger, noe Just Like Summer skriver under på.