Anita Lane

Since We Are All Captains - Merry November (2005)
As We Look For Silence - Merry November (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Munter-melankolsk november

Merry November går i trygge sadcore-fotspor med debutplata si. Forutsigbart, ja vel, men samtidig et løfte om kommende gleder.

En lenestol i snøen. Omslaget til Kristiansand-bandet Merry Novembers første plate sier faktisk en god del om musikken. For ekteparet Andreas og Charlotte Knudsen lager kjølige sanger som nytes best i sløv ensomhet i yndlingsstolen - fortrinnsvis en dag livet går deg imot.

Det startet under fjorårets by:Larm - Plateselskapet Racing Juniors talentspeider ble sjarmert i senk da han i løpet av festivalen overvar en av det unge parets aller første konserter sammen. Ja, så godt likte plateselskapsmannen det han hørt at han tok opp sangen Day of Mourning for å gi den ut på en samleplate. Racing Junior var imidlertid ikke tilfreds med det - snart var Merry November i platestudio sammen med Ai Phoenix- og St. Thomas-produsent Robert Jønnum. Nå, et knapt år senere, er herr og fru Knudsens første album I'll Keep You Here på plass i butikkene. Skjønt ubeskrevne blad i underholdningsindustrien er de ikke: Han er allerede etablert på den norske undergrunnsscenen som frontfigur, låtskriver og generell sjef i Magnetic Tapes og som bakmann i band som Ring og St. Thomas; hun har erfaring fra samtidsdans.

Sammen lager de vakre, lavmælt sanger der tristessen aldri er langt unna. Ved første (og sågar tredje) gjennomlytting er det lett å avfeie Merry November som enda et band i en allerede altfor lang rekke av dystre, småkjedelige deppepop-orkestre som prøver å fylle fotsporene til Nick Cave eller Low. At produksjonen bærer produsent Jønnums umiskjennelige fingeravtrykk, hjelper heller ikke på originaliteten - særlig Ai Phoenix, men også St. Thomas, har sin ånd svevende over hele I'll Keep You Here. Likevel har Merry November et kjærkomment snev av særpreg over seg.

Hvor mange andre norske band skriver for eksempel sanger på fransk? En Heute Mer er en nydelig, rolig duett der Andreas' malmfulle røst flyter perfekt sammen med Charlottes luftige stemme. Også platas beste, men minst tilgjengelige låt Dans La Misere er på fransk; rørende vakker (til tross for at jeg ikke skjønner et kløyva ord av teksten) høres den til forveksling ut som Anita Lane og Einstürzende Neubautens samarbeidsballade Blume. Day of Mourning - sangen som altså fikk Racing Junior til å oppdage Merry November - er likevel den av låtene som nok har størst hit-potensiale. Med sin fengende melodi og tidsriktige country-undertoner får den meg faktisk til å smile her jeg sitter i godstolen. Og det er nettopp det som kjennetegner Kristiansand-duoen: Til tross for det melankolske dusinvare-lydbildet er det likevel en langsom lykke i musikken som kaller på smilet hos tilhøreren. Det gir godt håp om at den neste plata til Merry November skal bli en virkelig vinner - med litt mer selvstendighet, litt større stemningsmessig variasjon mellom låtene og litt større fantasi blir dette godt som gull.

The Streets - Original Pirate Material

(Warner Music)

The Streets er et aldri så lite stykke fysikk. Original Pirate Material rommer, om ikke nye, så i det minste egne lover.