Surferosa
Peaches
The B-52's

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vagina-rock

Naiv-ironisk feministsynthpunk og pop fra kona til Doktor Kosmos.

Her en dag da jeg satt og så på Svensk TV2, den beste tv-kanalen tilgjengelig, viste de en video fra t-banen, der en dame snakke-sang om alle passasjerene ombord. Låten het På Tunnelbanan, og var en herlig liten sak. Den virket mer som en kortfilm enn en musikkvideo i vanlig forstand, og musikken minnet svært om Doktor Kosmos, men med kvinnelig vokal. Det var ganske naturlig viste det seg, ettersom artisten korer i nevnte band, og er gift med Doktoren selv.

Men når hun tar på seg tiaraen og blir den selvutnevnte Miss Universum, forlater hun Doktor Kosmos' sosialistpop til fordel for sin egen feministsynthpunk. Her fronter hun selv, mens Doktor Kosmos - Uje Brandelius og Henrik Svensson - backer henne. Hennes mann Uje komponerer all musikken, mens Miss Universum, med bakgrunn fra teater, stand-up og konseptkunst, skriver tekstene.

Skuffelsen var stor da det viste seg at På Tunnelbanan ikke er med på Selfelected, og ikke bare det, hun synger ikke engang på svensk. Skiftet til engelsk er vel for å kunne nå et større publikum, men mye av sjarmen forsvant dessverre med språkskiftet.

Musikken er full av tidsriktig tidlig 80-talls beat, Miss Universum minner om alt fra temaet til den gamle Batman tv-serien og tidlig B-52s til discopunk à la Le Tigre og Chicks On Speed eller Martine & Mirejam og Surferosa for den saks skyld. Skjønt tidsriktig; den mest nærliggende båsen å putte Selfelected i er vel electroclash, som allerede begynner å bli yesterdays news for musikk-hipsterne.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, det vesentlige er om plata har nok bra låter, og det har den strengt tatt ikke. Det begynner bra med Shopaholic og Fertilize, begge med poprefreng som fester seg umiddelbart. Dessverre holder ikke resten av plata samme standard, det blir mye kjedelige programmerte beats som savner en ordentlig melodi, og disse låtene kan ikke reddes av Miss Universums naiv-ironiske tekster.

Jeg ville nok heller kjøpt På Tunnelbanan-EPen.