Neu!
Giorgio Moroder
Brian Eno

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Til sauerkrautens rike

Når Prins Thomas' produksjoner får tiden til å stå stille, er det få i verden som kan matche ham.

Thomas Moen Hermansen har over lengre tid gått i skyggen av sin musikalske følgesvenn Hans-Peter Lindstrøm. Sammen har de holdt liv i den såkalte Oslo-discoen i årevis; langdryg, elegant og detaljfokusert elektronika, med et klart internasjonalt tilsnitt. Prins Thomas deltok på to plater sammen med Lindstrøm (tre med remixplata), og har tidligere gitt ut sin egen remixplate med den treffende tittelen Cosmo Galactic Prism.

Prins Thomas har spilt med en rekke profilerte folk innen elektronika- og houselandskapet fra inn- og utland, og har et tydelig autentisk uttrykk, med klare inspirasjoner fra krautrockens vugge på 70-tallet, i tillegg til det europeiske svaret på discoen med italodiscoens fengende åttitalls-rytmer. Samtlige av låtene på artistens selvtitulerte debut er lange, og stikkord her er tålmodighetskrevende elektronika, med suverene tilsnitt av pop og shoegaze. Faktisk er det øyeblikk her hvor artisten utklasser mange av sine inspirasjoner.

Personlig er jeg meget svak for Uggebugg, som oppsummerer godt det Prins Thomas står for. Låten åpner med arabisk-inspirerte trommer blandet med håndklapp som leder over i en space-discodrevet beat som bygger seg inn i en eksplosiv og krautrockinspirert melodi som aldri slutter å imponere med sine detaljer. Her er Prins Thomas suveren, og i mine øyne kommer han aldri høyere enn dette på denne platen.

Men det er mye annet godis her også. Nattønsket er det nærmeste Prins Thomas kommer en ren poplåt, og i en tilpasset Radio Edit vil denne faktisk kunne gli inn i en ramme for "rolige favoritter" uten at det er til skade for hverken kropp eller sjel hos lytteren. Lindstrøm slentrer innom på både Wendy Not Walter og platas lengste spor, Sauerkraut, og tilfører produksjonen mer instrumenter, akkurat på de punktene hvor det trengs mest.

For det er øyeblikk hvor noen av låtene rett og slett kan bli litt langdryge, hvor det kan virke som Prins Thomas går seg litt vill i seg eget spindelvev av disco og kraut, og istedet spinner ut melodier som føles komplett stillestående. Samtidig er det i de øyeblikkene hvor Thomas Moen får tiden rundt til å stå fullstendig stille og man får lyst til å lukke øynene og være med til hans helt særegne krautrockplanet at han er på sitt beste.

Og når han er det, da er det få i verden som kan matche ham.