cover

In the Flesh

Roger Waters

2 x CD (2000) - Columbia / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Prog / Psykedelia / Stadionrock

Spor:
In The Flesh
The Happiest Days Of Our Lives
Another Brick In The Wall, Part 2
Mother
Get Your Filthy Hands Off My Desert
Southampton Dock
Pigs On The Wing, Part 1
Dogs
Welcome To The Machine
Wish You Were Here
Shine On You Crazy Diamond (Parts 1-8)
Set The Controls For The Heart Of The Sun
Breathe (In The Air)
Time
Money
Pros and Cons of Hitch Hiking Part 11 (aka 5:06 a.m. - Every Stranger's Eyes)
Perfect Sense (Parts I and II)
The Bravery Of Being Out Of Range
It's A Miracle
Amused To Death
Brain Damage
Eclipse
Comfortably Numb
Each Small Candle

Referanser:
Pink Floyd

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Roger Waters flesker til

Roger Waters plukker på øverste hylle av sin musikalske CV og serverer to ganger 80 minutter snadder.

Alle hjem burde vært utstyrt med et eksemplar av Amused to death. Det er skikkelig hodetelefonsex presentert i Q Sound lydformat og med et lydbilde som får hi-fi freaks til å innta Excalibur-posisjonen.

Roger Waters er ikke kjent for pøse ut utgivelser til Floyd-hungrige lyttere. Det er ikke Pink Floyd heller, og man kan kanskje være glad for at Gilmour og Waters etter hvert valgte å skille lag. Det har resultert i et større antall plater for oss med stort behov for pompøs rock pakket inn i det siste innen lydteknologi. Kan derimot Waters på egen hånd ta opp konkurransen med de tre eksisterende liveplatene til Pink Floyd (Delicate sound of thunder, PULSE, Is there anybody out there - The Wall Live), og trenger vi nok en liveutgave av gamle Floyd-klassikere?

Oh yes, baby. Vi trenger det som den lydnarkomane vi er. Spørsmålet må heller være om de små forskjellene i Waters' arrangementer er store nok til at Pink Floyd-fansen løper med 200-lappen til pushern på hjørnet. For er man bare ute etter å høre Waters synge sine egne Floyd-låter, på sitt karakteristiske sett, er pengene kanskje mer tjent med å vente til DVD-utgaven av In the flesh foreligger (i løpet av høsten 2001). Da er man lovet hele konserten pluss masse ekstra snadder.

Men In the flesh inneholder ikke bare gammelt Floyd-materiale. Waters har en høyst oppegående solokarriere med seg i sekken etter bruddet med Floyd. Og herfra finner man utvalg fra Pros and cons og Amused to death, men merkelig nok ingenting fra Radio K.A.O.S. Låtene er spilt inn på USA-turneen, som foregikk på fotballarenaer i 1999-2000, og er gruppert inn i forskjellige epoker. En bolk med The Wall går over i mindre profilerte kutt fra The final cut, og så videre. Låtene er fordelt 2/3 Floyd og 1/3 solokarriere. Dette kan med andre ord være en grei start hvis du er Pink Floyd nesten-fan og har ignorert Waters-platene. Da kan låter som The Bravery Of Being Out Of Range og Perfect Sense (Parts I and II) føre til at man prompte går til anskaffelse av mesterverket Amused to death.

Utvalget av låter er som forventet, og man får alle klassikerne fra The Wall, Dark side of the moon, Wish you were here og Animals. Man blir også servert mindre kjente låter som Get Your Filthy Hands Off My Desert og Southampton Dock fra The final cut, og en morsom versjon av Set The Controls For The Heart Of The Sun hentet fra Saucerful of secrets.

Arrangementene avviker ikke mye fra originalene, og gitarsoloer er med respekt fremført nærmest note-for-note lik Gilmours mesterlige melodilinjer. Slike nynnbare soloer endrer man ikke ustraffet. Men Snowy White (Thin Lizzy, solokarriere) har vært med på blant annet The Wall-turneen og sammen med Andy Fairweather Low (Eric Clapton, Roger Waters, Joe Satriani) fyller de gitaristrollene på en fremragende måte og fyller nesten skoene til Gilmour. Undertegnede savner nok saften til Gilmour på Comfortably numb - en gitarsolo som fremtvinger gåsehud, men gitarduoen White/Fairweater Low kommer fra det med æren i behold.

Resten av bandet er også på et nivå man kan forvente av musikere i denne divisjonen. Man setter ikke innpå innbyttere med slitte skruknotter som ikke skjønner faguttrykk som bakrommet og diagonalløp på denne arenaen.

Jeg må allikevel fremheve, fra et ellers solid og tight band, trioen som står for koringene på In the flesh. De er av de bedre koristene jeg har hørt, og disse er naturlig nok gitt en fremtredene rolle i lydmiksen. Sammen med Waters har de gjort nye, spennende kor-arrangementer og puster frisk freshmint-ånde inn i kjente og kjære låter som Money og Breathe (in the air) - låter der Waters (klokelig med hans begrensede stemme) overlater vokalen til Jon Carin og Andy Fairweather Low.

Selv krevende låter som Perfect sense heves med lungekraft fra kor-trioen og Amused to death låtene fremføres med en millimeterpresisjon mellom band, lydkulisser og ambiente samples. Mesterlig.

Alt i alt er In the flesh en liveplate med to skiver som hver seg klokker inn på drøye 70 minutter, og som smelter sammen gamle Floyd-klassikere og nyere Waters-låter fra solokarrieren på en naturlig måte for lytteren. Lyden er igjen mikset og spilt inn med Q Sound, og dette gir en utrolig fokus og separasjon mellom instrumenter og vokal. Absolutt godkjent.

In the flesh føyer seg fint inn i rekken med Floyd-relaterte liveutgivelser og må anses som et must for Floyd fans ...og en forrett - til hovedretten Roger Waters - for Floyd nesten-fans. I want my DVD.

Når dette skrives er neste punkt på programmet for Floyd- og Waters-fans konserten i Oslo Spektrum den 24. mai 2002. Sees!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Wilco - Yankee Hotel Foxtrot

(Nonesuch)

Dagens tekst: hvis du bare skal ha en plate i år, så er det ingen vits å utsette kjøpet.

Flere:

Gluecifer - Automatic Thrill
Safariari - Zebra Knights