Svarte Greiner
Henryk Górecki
Nils Økland
Johann Sebastian Bach

Slumringsmusikk

Dyster og høystemt, lys og mørk, vakker og fryktinngytende.

Søren Kierkegaard framstiller tre livsholdninger, eller stadier, i et menneskes liv: 1. Det Estetiske, 2. Det Etiske og 3. Det Religiøse. Greg Haines er bare 18 år gammel, men har tilsynelatende allerede rukket å nå det tredje stadiet. Musikken hans er storslått og suggererende, med referanser til nyklassisisme og episk filmmusikk. Men det mest påfallende er hvor sakral stemning han skaper.

Slumber Tides er artistens debutplate, utgitt på Erik Skodvins plateselskap Miasmah. 18-årige Haines er i celebert selskap; Skodvin er halvparten av duoen Deaf Center, og han kom tidligere i høst med et soloalbum under navnet Svarte Greiner på velrenommerte Type Records. Men Greg Haines lar seg ikke avskrekke, og spiller cello, fiolin og xylofon på upåklagelig vis. Med seg har han Kristin Evensen Giæver på vokal og Dag Rosenqvist bidrar som orgeltekniker på noen spor. Resultatet er en slags blanding av Gabriel Faurés rekviem, Bachs himmellengtende komposisjoner og Nils Øklands dvelende felespill.

Din egen sinnsstemning bestemmer i stor grad om Haines musikk er depressiv eller høystemt. Komposisjonene hans er lik solskinn som i det fjerne bryter gjennom mørke, tunge skyer. Lyset kan gi fornyet håp, eller det kan like gjerne kaste lys over hvor håpløs din egen situasjon virker. Submergence, som i størst grad er fylt med høystemt patos, blir på samme tid en lovprising, som Jobs anklagende jamring.

Tittelen på det sporet tilsier derimot at det er en retrett, en nedstigning heller enn skyfabuleringer Haines driver med. Og kanskje sendes det overvirkelige lyset mot ens eget indre, heller enn en ytre guddom. Slumber Tides blir da et varmende mørke, en tilstand hinsides depresjonen. Albumet illustrerer en stillstand, en tristhet som ikke kan forklares like enkelt som vitenskapen mener å ha kartlagt grunnene til tungsinn. Søvndeprivasjon, lysmangel, for lite mat og for mye tid alene, ja, vinteren generelt, er allmenne oppfatninger av depresjonskatalysatorer. Haines musikk beskriver derimot en mer fundamental ensomhet, ikke direkte påvirket av ytre forhold.

Greg Haines har laget musikk til den halvvåkne slumringen mellom søvn og våken tilstand. Bølger av fiolin og cello svøper deg inn som en varm dyne. Dette er musikk som skal få en gjennom vinteren, enten man låser seg inne og blir sittende ved peisen, eller man går ut i det stille vintermørket.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo