[capsule review in English available]

The Tables
Kung Fu Girls

They Came from the Sun... - Astroburger (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Beyond The Valley Of Pop

Kan jeg få en Astroburger med ekstra orgel og godt med gitarer? Takk, jeg vil gjerne ta den med!

Få band har hatt så mange medlemsskifter som Astroburger. Folk har kommet og gått, og gjerne kommet tilbake. Medlemmer har enten i forkant eller ettertid tilhørt band som Pink Dirt, Run Dog Run, Anal Babes, Kung Fu Girls, Daggers, Beatroute, Tables, Lust-O-Rama, Gluecifer, O-men, Datsun, LoveOctopus, Stone-O-Saurus og soloprosjektet Cowboy Per. I tillegg har broren til Benedicte Adrian (Dollie De Luxe) vært en kort tur innom. På en måte har Astroburger vært et knutepunkt i rocke-Oslo i ganske mange år.

Astroburger er en av Norges nesten-glemte perler. I en tid hvor det popper opp stadig mer kvalitetsmusikk fra vår lille utpost, må man ikke glemme de gamle slitere. Geir Stadheims gutter kommer kanskje aldri til å toppe VG-lista, men de har i mange år toppet mange Oslorockeres favorittlister. Equalize It vil nok oppfattes som en bekreftelse på det fansen allerede visste.

I 1993 gikk jeg inn på den tidens mest spennende rockesjappe, Wild Mind, og betalte omtrent 100 kroner for vinylen Beyond the Valley of Astroburger (en annen utgave av Used to Be Mod, i begrenset opplag). Innholdet var like fengslende som skiva var grønn. Siden har hvert slipp fra dette bandet vært en glede å gjøre seg kjent med. Det foreløpige høydepunktet kom med Inferno In Fano (1999), den mest helstøpte utgivelsen deres. Den uinvidde kan alternativt starte med samleren Quite Obscure And Practically Marzipan (1998), men denne kan være vanskelig å finne. I tillegg eksisterer den kun på vinyl.

Det har alltid vært noe naivt og sårt over Astroburger. Kanskje er det bare Geir Stadheims vokal og melodier som drar bandet i denne retningen. Sårheten kombineres med kraftfulle poplåter på siden av hva multinasjonale selskaper er på utkikk etter. I 2001 ga de ut 12 vinylsingler på 12 måneder, med mulighet for å abonnere. Et oppsiktsvekkende stunt i seg selv.

Underveis fant bandet ut at dette ikke var så enkelt som man hadde trodd. Å komme opp med et par gode låter i måneden kan jo være en utfordring. I tillegg sleit plateselskapet Big Dipper med sitt østeuropeiske trykkeri. Uansett vanskeligheter, 12 singler ble det, med flotte covere og til sammen 26 låter. Dette er et slags forsøk på å lage et album av materialet, og 12 låter er valgt ut på Equalize It. Alle singlene er ikke representert, så utvalget er antagelig basert på låtene bandet selv var mest fornøyde med.

Resultatet fungerer godt som et album. Equalize It er variert og god Astrorock. Selv om skiva har hovedvekt av ganske rolige låter, får man også rocka spor som Popdown og Edwin the Idiot. Plata preges riktignok av de drivende poplåter som enten er tilbakelente eller ligger litt frampå, mot trommehinna di. Åpningen med Southern Sky og All Night Long setter standarden.

Astroburger har alltid hatt taket på instrumentaler. Disse har ofte berørt surfrocken, men på en egen norsk måte. The Midget Walk et en slags easy-listening-flørt-variant av dette, mens The Horse er mer i den gata vi kjenner fra før. Ellers møter man på mange nynnbare refrenger og morsomme gitarpopknep. We Came For You ender i en slags ukontrollert støypop med etterfølgende orgel spill. En verdig avslutning.

Equalize It har blitt en samling gode låter fra et ambisiøst prosjekt. Både som popalbum og Astroprodukt holder den høy kvalitet. Noen definerte høydepunkter og umiddelbare kulthits savnes, men på en annen side er det et album som holder hele veien. Plata holder samme form i alle sesonger og uansett føre. Astromusikk krever ikke mer enn åpne ører og godt humør.