Frozen by Blizzard Winds - Kevin Drumm & Lasse Marhaug (2002)
The Shape of Rock to Come - Lasse Marhaug (2004)
Music For Shopping - Maja Ratkje & Lasse Marhaug (2002)
All Men Are Pigs - Lasse Marhaug & Fe-mail (2004)

No Lasse, no Norwegian noise

Marhaug tar et dypdykk i arkivene, og kommer opp med fem timers støyglede fra ende til annen.

Den gode, gamle kassetten har gradvis gått fra å være et musikkformat på linje med vinyl og CD til å bli DIY-plateselskapenes bestevenn. Lave kostnader, lett tilgjengelighet og et stort potensiale for kreative innpakningsløsninger har ført til en overflod av utgivelser av sterkt varierende kvalitet, som oftest godt plantet innenfor sjangre helt på utkanten av mainstreamen - støymusikk, for eksempel. Kassettene gis som regel ut i latterlig lave opplag, og bare et halvt år etter utgivelsesdato kan de være plent umulige å få tak i. All honnør bør derfor gis til Lasse Marhaug for at han nå velger å la et knippe gamle kassettutgivelser stå opp fra glemselen, spesielt når kvaliteten er såpass slående som den er her.

Tapes 1990-1999 er som tittelen tilsier et utvalg innspillinger fra Marhaugs ni første år som aktiv støyartist. De fire diskene er stappet til bristepunktet med musikk, og kommer huset i en luksuriøs boks som også inneholder et 24-siders hefte med to korte tekster, reproduksjoner av de originale omslagene og litt informasjon om hvert spor. Navn som Government Alpha, Macronymphia og Grunt dukker opp som samarbeidspartnere, noe som burde være nok til å få enhver kjenner til å fråde om munnen.

Den første disken dekker det lengste tidspennet, og er også boksens virkelige skattekiste. Skivas sytten spor dekker de fem første årene i Marhaugs karriere, da under pseudonymet Herb Mullin, og viser at Marhaugs støy helt fra starten av var fokusert og velutført. Skiva er innom alt fra dystre uværsskyer av bunnfrekvenser via lo-fi tapeloops til spastiske lydcollager, alt utført med en sjarmerende hjemmelaget estetikk og en real dose pause-startknapp-redigering. Glimrende saker, og både bredden og kvaliteten i materialet imponerer stort.

På den andre disken har Marhaug funnet stilen sin: Tung og brutal ekstremstøy levert i et heseblesende tempo, med få eller ingen pustepauser. Det er veldreide saker, men sammenlignet med den første skiva mangler den store variasjonen, og sytti minutters brutal harsh noise avsluttet av et 28 minutter langt samarbeid med sex-støyeren Macronymphia er en utmattende opplevelse som kun veteranene vil komme tilbake til. Om lyttingen brekkes opp i et par biter blir det straks mer lettførdøyelig, men disken som helhet faller fortsatt litt mellom to stoler – musikken er hverken like velutført eller variert som den på disk tre og fire, eller like historisk interessant som den på disk en.

Marhaug utvider reportoaret sitt betraktelig på de to neste skivene, og materialet er for det aller meste både involverende og variert. Støy står fortsatt øverst i hovedssetet, og utvikles til å bli mer og mer finurlig strukturert, involverende og teksturelt spennende. Noen steder fusjoneres støyen og andre musikksjangre, som på Ferecius Dopes-samarbeidet Side B fra disk fire, hvor knusende bassfrekvenser og hyperaktiv kutt-opp-støy legges over en hakkete trommerytme. Et annet høydepunkt er Miss Plastic Murgatroid's Red Metal Wet Dream, et nitten minutter langt mesterverk i smertefulle frekvenser, psykedeliske oscillasjoner og heseblesende bevegelse det virkelig ryker etter.

Samtlige CD-er klokker inn på rundt sytti minutter, noe som tilsier rundt fem timers spilletid totalt. En riktig gigant av en utgivelse med andre ord, og selv om innpakningen er ryddig og pen er det en kranglete og voldelig musikkopplevelse som venter en når man stapper en CD i spilleren, som med det meste som bærer Marhaugs navn. Det er mye å hente her, også for lyttere med bare en flytende interesse i sjangeren - den første disken i særdeleshet presenterer trolig noe av den aller første støyen som ble innspilt i Norge, og er derfor et viktig dokument i historien om en av våre mest berømte musikalske eksportvarer - men det er tydelig at dette først og fremst er en utgivelse for fansen, enten det er av Marhaug spesielt eller av støymusikk generelt.

Og sett fra det ståstedet er Tapes 1990-1999 bortimot perfekt. Nydelig innpakning, fin (dog noe varierende) lydkvalitet og ikke minst kvalitetsrikt støy som makter å være spennende både fra et musikalsk og fra et historisk synspunkt er ikke dagligdagse saker, spesielt ikke i det volumet den presenteres i her. Tommy Carlsson skriver i det medfølgende heftet: "No Lasse, no Norwegian noise." Vel, det er godt mulig den ville oppstått før eller siden uten ham, men det er svært tvilsomt at den ville vært like bunnsolid og sunn som den er i dag uten Marhaug ved roret.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo