cover

I'll Come Back And Love You Forever

Morten Abel

CD (2001) - Virgin / Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Pop

Stiler:
Poprock

Spor:
You Are Beautiful
Welcome Home
Music Is Communicating
You Are The One Lalala
Don't Forget Me
Indian Volvo
Died In Germany
Dude Of All Dudes
I'll Come Back And Love You Forever
Variations On A Dead Swan
Stay Crazy

Referanser:
The September When

Vis flere data

Se også:
Being Everything, Knowing Nothing - Morten Abel (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Sirkus Abel

Morten Abel er litt merksnodig - og lager merksnodig musikk. Men pop er det.

Det er tredje solorunde for Morten Abel, godt kjent som frontmann og hovedlåtskriver i September When (og før det, de lokale helter Mods). Mens debutalbumet for fire år tilbake ikke gjorde seg særlig bemerket, tok det helt av med Here We Go Then, You And I, som godeste Abel promoterte land og strand rundt i månedsvis. Var det merksnodige "Tulipz" som gjorde ham helt tuppa? Hva vet jeg, uansett ble det en liten tabloidskandale ut av en av de heller tilslørte konsertene på forrige runde.

Også denne gang er det image det dreier seg om. I alle fall vil både plateselskap, medier og ikke minst hr. Abel selv leve opp til diverse kunstner/pop-myter. Her presterer altså plateselskapet å skrive at han er "Norges eneste popstjerne", og tabloidene sluker påstanden rått - og gjør den til sin egen! Historieløshet er også utbredt for kortidshukommelse. Hva da med den like så snodige Morten Harket, anyone? Eller wannabe Espen Lind? I rest my case.

Anyway. Det ER musikk det dreier seg om. Og her er Morten Abel fortsatt en popsmed, la det ikke være tvil om det. Han lager aldri låter uten melodisk retning, hvor merkverdige de ellers kan være.

Fortsatt er hans noe "blurry" stemme, med usammenhengende og utydelige uttalelser, det store varemerket. Innleggsheftet er også uten tekster, så her er det opp til lytteren å danne seg sine egne inntrykk.

Mine er selv etter minst 10 gjennomlyttinger noe... "blurry". Uklare! Merkelig nok. Låtene fester seg ikke godt nok, og jeg spør meg selv: Hvorfor? Dette er da ikke dårlige låter.

Nei, men det er mange rare låter - og rare lyder, er min konklusjon. Rar i en positiv betydning. Mange liker dette rare, noe ubeskrivelige, med Morten Abel. Han velger ikke lettvinte løsninger, det er heller sirkuslyder og snurrende gitarkomp, og så denne intense vokalen som en slags smøreolje.

En låt som Died In Germany er et prakteksempel på Sirkus Abel. Sigøynermusikk, ganske enkelt, bygd rundt et riff som gjentas som et slags mantra i refrenget. En kul danselåt, men ingen lyttelåt hjemme.

Introlåten You Are Beautiful er sterkere melodisk sett, ikke minst tar refrenget her av som et ordentlig refreng skal, mens verset hakker seg avgårde i sirkus-takt.

Welcome Home er et annet eksempel, blant albumets høydepunkter for øvrig, i mine ører. Her er det mer September When-takter; driv fra start til mål.

Ballademaestroen fornekter seg heller ikke: Music Is Communicating er en riktig så søt sang i beste Abel-tradisjon og i Don't Forget Me hører vi arven fra en mann som i sin tid skrev den vakre Feeling Of Flying (fra September Whens debutalbum).

For de som allerede elsker Morten Abel og hans musikalske stil er det ganske sikkert enkelt å elske hans tredje album. For meg som er litt mer på sidelinjen med hensyn til heltedyrkelsen av "popikonet" er dette trolig et album som må snurre kanskje 20 ganger til før det synker helt inn. Inntil da er det et Abel-album på det jevne for meg.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - Money Will Ruin Everything 2

(Rune Grammofon)

Rune Grammofon feirer ti år i bransjen – og hvilken feiring!

Flere:

Ben Weaver - Paper Sky
Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006