[capsule review in English available]

Stay Crazy

The September When

Being Everything, Knowing Nothing - Morten Abel (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sirkus Abel

Morten Abel er litt merksnodig - og lager merksnodig musikk. Men pop er det.

Det er tredje solorunde for Morten Abel, godt kjent som frontmann og hovedlåtskriver i September When (og før det, de lokale helter Mods). Mens debutalbumet for fire år tilbake ikke gjorde seg særlig bemerket, tok det helt av med Here We Go Then, You And I, som godeste Abel promoterte land og strand rundt i månedsvis. Var det merksnodige "Tulipz" som gjorde ham helt tuppa? Hva vet jeg, uansett ble det en liten tabloidskandale ut av en av de heller tilslørte konsertene på forrige runde.

Også denne gang er det image det dreier seg om. I alle fall vil både plateselskap, medier og ikke minst hr. Abel selv leve opp til diverse kunstner/pop-myter. Her presterer altså plateselskapet å skrive at han er "Norges eneste popstjerne", og tabloidene sluker påstanden rått - og gjør den til sin egen! Historieløshet er også utbredt for kortidshukommelse. Hva da med den like så snodige Morten Harket, anyone? Eller wannabe Espen Lind? I rest my case.

Anyway. Det ER musikk det dreier seg om. Og her er Morten Abel fortsatt en popsmed, la det ikke være tvil om det. Han lager aldri låter uten melodisk retning, hvor merkverdige de ellers kan være.

Fortsatt er hans noe "blurry" stemme, med usammenhengende og utydelige uttalelser, det store varemerket. Innleggsheftet er også uten tekster, så her er det opp til lytteren å danne seg sine egne inntrykk.

Mine er selv etter minst 10 gjennomlyttinger noe... "blurry". Uklare! Merkelig nok. Låtene fester seg ikke godt nok, og jeg spør meg selv: Hvorfor? Dette er da ikke dårlige låter.

Nei, men det er mange rare låter - og rare lyder, er min konklusjon. Rar i en positiv betydning. Mange liker dette rare, noe ubeskrivelige, med Morten Abel. Han velger ikke lettvinte løsninger, det er heller sirkuslyder og snurrende gitarkomp, og så denne intense vokalen som en slags smøreolje.

En låt som Died In Germany er et prakteksempel på Sirkus Abel. Sigøynermusikk, ganske enkelt, bygd rundt et riff som gjentas som et slags mantra i refrenget. En kul danselåt, men ingen lyttelåt hjemme.

Introlåten You Are Beautiful er sterkere melodisk sett, ikke minst tar refrenget her av som et ordentlig refreng skal, mens verset hakker seg avgårde i sirkus-takt.

Welcome Home er et annet eksempel, blant albumets høydepunkter for øvrig, i mine ører. Her er det mer September When-takter; driv fra start til mål.

Ballademaestroen fornekter seg heller ikke: Music Is Communicating er en riktig så søt sang i beste Abel-tradisjon og i Don't Forget Me hører vi arven fra en mann som i sin tid skrev den vakre Feeling Of Flying (fra September Whens debutalbum).

For de som allerede elsker Morten Abel og hans musikalske stil er det ganske sikkert enkelt å elske hans tredje album. For meg som er litt mer på sidelinjen med hensyn til heltedyrkelsen av "popikonet" er dette trolig et album som må snurre kanskje 20 ganger til før det synker helt inn. Inntil da er det et Abel-album på det jevne for meg.

Anders Eriksrud
2002-02-08Morten Abel - Norges pop konge

Med sin spesielle stil slår Morten Abel ut alle andre i den norske pop/rocken! Her er det bare å håpe på nye gode utgivelser

Tina Kvamme
2002-03-26Morten Abel, Norges pop-konge!

Jeg var på konserten hans i spektrum 15. feb. Før konserten hadde jeg så vidt lagt merke til han, hadde bare hørt Tulipz og Be My Lover, bra sanger er det, men av en eller annen grunn så lot jeg de bare være. Men etter konserten (som en venninne av meg dro meg med på) fikk jeg helt Abel-dilla. Denne mannen kunne by på noe som ingen andre kunne. For det første så er tekstene veldig bra, hvis sangen handler om ingen ting så "sier" han det i begynnelsen av sangen (eks: Indian Volvo), og man merker hvis han har lagt mer av seg selv i en sang. Jeg måtte løpe å kjøpe albumet mandagen etter konserten, jeg hørte på den omtrent hele tiden uten å gå lei, det har aldri skjedd meg før. Men det holdt ikke med det ene albumet, jeg måtte ha mer, så løp jeg avgårde å kjøpte Here We Go Then, You and I, hørte på den konstant, gikk fortsatt ikke lei, helt utrolig. Senere lette jeg land og strand for å få tak i det første albumet hans, Snowboy, det var da jeg fant ut hvor drastisk han hadde forandret musikken sin. Det første albumet er ikke på langt nær like lett å svelge som det nye, mye mer komplisert og jeg tror det er Morten Abels "egentlige" musikk. Han gjore musikken sin mye mer lett fordøyelig i de to nyeste albumene, sikkert fordi han ikke solgte noe særlig på Snowboy. Det er litt trist hvis det har seg sånn at han har gitt opp den "egentlige" musikken sin, men for min del så synes jeg at alle albumene er EKSTREMT bra. Noe som er ganske ekstraordinært er tilhørerne hans, på konserten så jeg mennesker fra 15-50 år, ingen annen artist (som jeg har sett) har hatt en så stor aldersgruppe som fans. Morten Abel har vist oss at han KAN synge (han kunne gjerne ha vist det litt mer), han KAN spille (omtrent alle instrumenter som er med på CD'ene) og han KAN skrive tekster å komponere musikk. Som det ser ut til nå, kommer Morten Abel til å surre og gå i cd-spilleren min i all evighet, jeg kan ike vente til hans neste album kommer ut!

Linda
2002-10-29Urettferdig anmeldelse

Selv om en anmeldelse skal være mest mulig objektiv, er det klart at den likevel vil måtte ansees som en subjektiv artikkel. Dette er jeg klar over, og derfor blir jeg ikke så veldig skuffa når jeg er uenig. Hver sin smak. Men jeg føler meg nødt til å uttrykke min misnøye med denne her.
Jeg har tradisjonelt sett heller ikke vært noen stor Morten Abel fan. Har lagt merke til et par av låtene, men ikke noe mer. Inntil jeg, som Tina Kvamme, dro på konserten hans i Tromsø nå i høst. Jeg dro mer eller mindre ved en tilfeldighet, og ble positivt overrasket. Dette var krutt i popens navn! En konsert kan på ingen måte være involvert i bildet når man skal anmelde en og en plate, men når det gjelder meg, så fikk jeg opp ørene for Abel pga denne enestående konsertopplevelsen. Jeg ga plata en sjanse, og etter en del gjennomlyttinger er dommen nå klar: Denne plata er variert, melodiøs og klovnete, seriøs og spøkefull og et flott og sammenhengende verk. Virkelig en behagelig plate å høre på.
Terningkast 5.

Jakob S
2002-11-04objektive plateanmeldelser?

Hei Linda, du har misforstått.
Enhver plateanmeldelse må selvfølgelig
være 100% subjektiv. finnes som kjent ikke noen regelbok man kan bruke til å dømme hva som er bra og hva som er dårlig musikk.
de beste musikkjournalistene er de som tør å utlevere seg selv, fortelle hva DE mener om musikken. En god musikkjournalist skal være som en god venn, en du kan stole på at ikke anbefaler deg drittskiver. Og forresten, Morten Abel skiva er noe ordentlig makkverk. der har du min mening.

Freddy
2002-11-05objektive

En hei også fra meg, Linda

Ville bare si meg enig med Jakob. Det går ikke an å anmelde en plate objektivt etter min mening. Om man hadde prøvd ville det ikke gått. Mennesker er forskjellige, og etterhvert som vi vokser opp, blir vi formet av omgivelsene våre. Det som er fint og spennende er at vi har lov til å like forskjellige ting, det være seg mat, film, venner, biler eller musikk. En plateanmelder har fått en oppgave som går ut i fra hans eller hennes ståsted og anmelde en plate. Så lenge dette blir gjort, slakt eller geniforklaring, blir det som regel gjort på et saklig grunnlag.

Jeg synes det er fint at du er uenig, men jeg er veldig, veldig, veldig glad for at anmelderen ikke har anbefalt denne platen for meg, hadde han det, ville jeg vært veldig sint på han. Men som du ser, du har kjøpt den, har glede av den og det respekterer vi alle. På en annen side er 4 av 7 ganske bra etter min mening. Hadde jeg anmeldt denne ville det bare vært en liten orange trekant der oppe på toppen (det er vel også derfor jeg ikke har gjort det)...

lille my
2003-04-03Mods tekster

Vet noen hvor jeg kan finne tekster til bl.a tore tang og meg må du hilsa på? Har lett overalt... *sukk*