cover

Hush Hush

Nathalie Nordnes

CD (2003) - Virgin / Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Jazz

Spor:
Chocolate Hot
Sailing
Musicbox
All As One
Without Your Love
The Cat Song
Merry Go Round
Between Sheets
Only Because
Best Friend's Baby
All Or Nothing
Good Times
Hush Hush

Referanser:
Sondre Lerche
Tweeterfriendly Music
Lisa Ekdahl
Kate Bush
Pineforest Crunch
Burt Bacharach

Vis flere data

Se også:
Join Me In the Park - Nathalie Nordnes (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Fra det mytiske minifolket

Egentlig fant HP Gundersen Nathalie Nordnes nede i en skuff i det skjulte skapet på arbeidsværelset til Karoline Krüger.

Egentlig fant HP Gundersen Nathalie Nordnes nede i en skuff i det skjulte skapet på arbeidsværelset til Karoline Krüger. Gundersen var på jakt etter noe helt annet da han fant den lille Nathalie ivrig arbeidende på noen nye låtstrukturer over et lite flygel som akkurat passet inn i det lille skapet. Gundersen smuglet Nathalie ut av huset til Krüger i lommen sin. Hun var akkurat én tomme stor.

Senere plasserte han henne i et dertil egnet øvingslokale og ga henne næringsrik kost, slik at hun skulle vokse og bli stor. Nathalie smilte og nynnet og lagde små, søte sanger som Per Eirik Johansen i EMI fikk høre. Johansen var via kontakten med Sondre Lerche bekjent med det mytiske minifolket fra Bergen. Et lite folk som nærmest autodidakt produserte fengende sanger på løpende bånd. Han dro sporenstreks til Bergen.

Resultatet er blitt noe helt annet enn det de fleste trodde det skulle bli. Sjelden har vel noen debutant fått så mye oppmerksomhet, uten at noen i det hele tatt har hørt musikken. Det eneste jeg hadde hørt av Nathalie Nordnes, var den lettere ujevne duettframførelsen av "Modern Nature" sammen med minimannen Sondre Lerche på Spellemannsprisen i 2002. Det gikk noen rykter om bossanova allerede da. Stilarten, altså.

Forventningene har følgelig gått fra alt til Karoline Krüger med bongotrommer til Sondre Lerche med pupper. For øyeblikket heller jeg ikke til noen av retningene, men jeg holder en knapp på bongotrommene. Det nærmeste jeg kommer en sjangeravklaring av den mer tradisjonelle typen er pusejazz med popintensjoner. Jeg tror det høres litt positivt ut. I alle fall for en ung jente med en lang karriere foran seg.

Best er Nathalie Nordnes når hun bruker de mørke og dype partiene av stemmen sin. Slik som på deler av "Only Because" og "All as one". Verst er hun når hun agerer udefinerbar og kjedelig radiopop på "Between sheets". Jevnt over blir det veldig søtt, og noe ganger bare veldig rart. Sånn som når det blir liksom-Bjørk med reggae-rytmer på "Merry go round".

Men nå er jeg bare pedantisk. For det er ikke tvil om at Nathalie Nordnes har talent. Om noen utgivelser kommer hun til å blomstre, uten at jeg er sikker på om det blir en Joni Mitchell-blomst eller en Radka Toneff-blomst. Det beste hadde nok vært om ikke all oppmerksomheten hadde konsentrert seg omkring denne utgivelsen. Hadde hun kommet ut på et litt roligere selskap, uten hypeintensjoner hadde kanskje dette solgt en passende sum plater som alle kunne vært fornøyd med. Hadde jeg vært Nathalie Nordnes ville jeg gremmet meg over at forventningene både hos platekjøpere og plateselgere vil gjøre dette til en storselger som hun ikke vil kunne følge opp salgsmessig på neste utgivelse.

Men jeg er ikke Natalie Nordnes. La oss på hennes vegne i det minste være glade for det. På mine vegne også. Jeg hadde ikke kledd en så velutviklet damestemme.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 5/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Thing - Garage

(Smalltown Superjazzz)

Fra det marginale til mainstream. The Thing viser vei.

Flere:

Monster Mike Welch - Cryin' Hey!
Marissa Nadler - Little Hells