Barbara Lynn Ozen
The Supremes
The Specials

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Voksen-ska du må ha

Madness er tilbake i en fryktelig sjarmerende undercover-utgave. It must be love!

De britiske ska-mesterene Madness har gjenoppstått fra de mer eller mindre døde, og gitt ut en samling coverlåter. Siste ordentlige livstegn kom i 1999 med Wonderful, men egentlig la disse herrene inn årene allerede i 1986. Ergo er Madness noe den relativt yngre generasjon hittil kun har brynt seg på i diverse samleplater for åttitallet. Madness har vel egentlig aldri akseptert sin egen oppløsning, og det er en lett mistanke at det er spillegleden som driver dem til å holde seg utenfor listen over utrydningstruede band ennå en stund. Og The Dangermen Sessions Volume One (2005) er et høyst levende bevis på akkurat det.

Så du aner en skepsis mot gamle helter som lager en samling coverlåter, basert på noen nylige konsertrunder de har hatt? De skulle kanskje ha holdt dette til å ha brenne noen CDer til venner og slekt? Da har du ikke hørt The Dangermen Sessions Volume One ennå, for mitt tips er at du snur på denne mistenkeliggjørende, surmagede og lettvinte tolkningen ganske så fort. For The Dangermen Sessions Volume One (TDSVO) er en gladbombe og et velsmurt musikkmaskineri av bortimot beste sort.

Madness har alltid hatt ska-musikken som sin uttrykksform, men på TDSVO lekes det med låter både fra ska/reggae- og popgenren. En ymse blanding med blant annet vakre You'll Lose A Good Thing av Barbara, Lola med The Kinks og You Keep Me Hanging On med The Supremes. At plata blir en salig blanding av ska, reggae og Motown-soul er nok egentlig ingen overraskelse, da Motown-inspirisasjonen alltid har vært til stede i musikken til Madness. Akkurat det skaper et ekstra musikalsk trykk som gjør Madness hakket mer feststemte enn andre band. Lurer du mer på koblingen til Motown, er You'll Lose A Good Thing mesterlig covret av Gladys Knight på sine yngre dager, mens hun ennå var tilknyttet nettopp Motown. You Keep Me Hanging On er forøvrig en helt fantastisk låt når den får noen voksne blåsere og en saftig reggae-beat, og blir da en helt annen låt en den litt pipete og tynne Supremes-originalen.

Men det er naturlig at eldre reggae- og ska-klassikere får gjennomgå når akkurat Madness skal lage en coverplate. Desmond Dekkers låter The Israelites og John Jones gjennomgåes på strålende vis. The Israelites får akkurat passe tyngde på det litt mørke og suggerende, mens John Jones fordrer til allsang og gir meg mer følelsen av å høre en dancehall-låt. Versjonen av Bob Marleys So Much Trouble In the World når ikke originalen opp til støvlene, men fungerer likevel bra i sin nye drakt. Litt mer pussig er nok valget av Jose Felicianos Rain, men den sklir inn som noe av det mer neddempede blant fyrverkeriet som ellers befinner seg på denne plata.

Mulig jeg banner i kjerka for de som hater coverlåter, men noen artister får til cover-sjangeren så gjennomført og bra at de klarer å underholde en hel plate igjennom. Det er sjelden vare, men riktig morsomt når det skjer. Tilhengere av popquizer vil nok støte på denne plata når coverlåter kommer på bordet i rundene framover, for her er det mange pussige og underholdene versjoner å hente. Uansett er TDSVO en fest av en plate. Den anbefales helhjertet til de som ikke har et strengt og snerpent forhold til musikkk, men som tåler at det tulles og lekes. Dette er musikk for de som trenger å lette litt på ræva, snuse på noen blomster og innse at livet er en herlig oppfinnelse. Dulce est desipere in loco!

Ensemble 96 - Immortal Nystedt

(2L)

Knut Nystedt har fylt 90, og det feires med et fyrverkeri av en utgivelse.