Kings of Convenience
The Vaselines
Soup Dragons

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Popjubilanter

25 års jubilantene BMX Bandits feirer med gjenutgivelse av sine to første album.

Bare noen få kilometer utenfor Glasgow finnes en liten by som heter Bellshill. Med sine ca. 30.000 innbyggere klarte ivrige musikalske ungdommer å sette byen på det britiske musikk-kartet på slutten av 80-tallet. Med sin egendefinerte Bellshill Sound eller Belshill Beat klarte band som Soup Dragons, Teenage Fanclub og BMX Bandits å gjøre seg bemerket.

BMX Bandits singeldebuterte i 1986 og ga ut ytterligere to syvtommere før debutalbumet C-86 utgitt i 1989. Tittelen er som kjent hentet fra samlingskassetten C-86 som fulgte med NME (i nettopp 1986) og som nærmest definerte 80-tallets britiske indiesound. Historien forteller også at BMX Bandits sendte inn en låt til NME, uten at de kom med, så med andre hevnen var alt kalte debuten det samme. Men det skulle ikke være så enkelt, for på tampen av dette tiåret var plateselskapene allerede lei mange av de lette indiepop/gitarbandene, nå var det mer støy som gjaldt - og Manchester-scenen hadde kommet for fullt. Finansieringen var å ta opp private lån. Både BMX Bandits og nå allerede etablerte Teenage Fanclub spilte inn begge sine fullengdere og i sterkt samarbeid. Norman Blake (frontfigur i Teenage Fanclub) spilte på denne tiden i begge bandene.

Nå som bandet har 25 års jubileum gjenutgis bandets to første album etter å ha kun ha vært tilgjengelig på bruktmarkedet. Med inspirasjon fra band som Byrds, powerpop-band som Big Star, og ikke minst Jonathan Richman og hans Modern Lovers, innholdt debuten en rekke flotte treakkords popsanger. Ofte lett nynnbare og enkle oppbygninger blandet med andre toner som den lett bossanova-aktige Rimbaud & Me, som gjerne kunne ha vært skrevet av våre egne, Kings of Convenience. I tittelsporet C-86 hentes inspirasjon fra skotske og irske folketoner med fiolin og fløyte. Debuten skapte ikke de store overskriftene, men hadde definitivt kunne gjort det hvis den hadde kommet ut 6-7 år tidligere.

Oppfølgeren Star Wars (1991) skulle følge det samme sporet med klassisk enkel popstruktur, men fra å være uskyldig ble det nå ennå mer barnslig. Låter som Students of Life, The Sailor's Song og Star Wars er så enkle at de lett kunne passet i barnehagen med den lett såre vokalen og melodien så lett som fjær.

Kort oppsummert var bandet for sært for å nå de store salgsvolumene. Kompisene i Teenage Fanclub skulle omfavne det store publikummet og få en større kommersiell suksess. Senere skulle bandet bli omfavnet av labelen Creation, og Kurt Cobain skulle også annonsere sin kjærlighet overfor bandet. Gjensynet er uansett godt med den svært naive popen og bandet holder det gående den dag i dag, i sin egen eventyrlige popverden.