Limp Bizkit
Dr. Dre
Tricky

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

And we can't, won't, don't stop!

En temmelig uinteressant plate, men hvis det betyr ny turnérunde er det jo gla'nyhet uansett.

I førsten lagde de funky go' hip hop som fikk en hel generasjon unge metallrockere til å høre på rap og lage band med navn som Rage Against The Machine, Korn og Limp Bizkit. Noen uovertrufne røyke hasj-og-banne-og-feste-låter, og noenogti millioner solgte album senere begynte de å la seg inspirere av rockerne de selv hadde inspirert. Mer eller mindre vellykket kan man vel si. Og nå, med Stoned Raiders har de på en måte funnet en mellomting. Ikke ved å fusjonere metallen med Muggs-grooven, men ved å lage noen metall-rap- og noen rene hiphop-låter, og håpe på at dette vil tilfredsstille både rocke- og hiphopfolket. Dessverre er nok det motsatte mer sannsynlig.

For å ta det litt tabloid (de som er ute etter dybde hører vel ikke på Cypress i utgangspunktet) kan man si at Cypress er delt opp i tre fraksjoner: Du har allmektige DJ Muggs Muggerud (ja han heter faktisk Muggerud. Ikke kødd med han!), en av de beste, hiphop-produsentene i... ja, overalt. Umulig å holde hodet stille når han trår til med sin tighte, punchy produksjon. Han har en utrolig evne til å variere beatsene sine, fra hans tidlige Cypress-arbeid til hans Soulassasins-prosjekt, til samarbeid med Tricky til denne platens Kronologik med sine Bad Boy-riff, eller den tydelig Dre-inspirerte Amplified.

Så har du B-Real. Han har uten tvil vært en viktig rapper, men begynner helt klart å bli utgått. Getto-gangsta rimene hans er til tider pinlige, og forsøkene på å mimre om gamle storhetstider blir vel egentlig ikke annet enn småpatetisk namedropping. Og dessuten; hasjrøyking er vel med årene blitt omtrent like skummelt som å røyke Prince mild uten filter.

Pauserapperen Sen dog (som også har sitt eget punk-metall band) og ex-Beastie Boys-trommis Eric Bobo (sønn av salsastorheten Willie Bobo) gjør vel egentlig ikke så mye kreativt, annet enn å lure de andre to til å lage dårlig metallrock.

Cypress har forøvrig fått med seg noen gode gjeste-mc'er (skal for så vidt litt til å ikke klare det med budsjettet disse karene antakeligvis disponerer). Kurupt med de beste rap-prestasjonene rocker på Kronologik, og de førsterangs cannabispromotørene Method- og Redman gjør en innsats litt under par på Meth, Red & B.

Så hvis manageren til Cypress Hill leser dette: Si til brekegeita B-Real at han kan ta en tidlig helg og kose seg med gresset sitt. Be bjeffebikkjene Bobo og Sen Dog ta med seg de bråkete vennene sine og leke et annet sted. Og la melkekua Muggerud lage melken sin ifred. Ikke gi ham bare gress men litt kraftfôr også. Så kan de andre gjøre en "Prodigy" og være med på turné og lage fest. DET gleder i hvert fall jeg meg til.