Woven Hand - Woven Hand (2002)
Consider the Birds - Woven Hand (2004)
Mosaic - Woven Hand (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Beste danseband?

Den nye skiva anbefales herved til de som har lånt øre til David Eugene Edwards mer enn en gang tidligere.

Blush Music er ikke noe album i ordinær forstand. Musikken er riktignok laget av Woven Hand (David Eugene Edwards), men for den belgiske dansegruppa The Ultima Vez Dance Co. Dette samarbeidet kom i gang gjennom et vennskap med et av medlemmene i Belgias indiehelter Deus. Plata består av nytt og gammelt materiale, samt lyder og ulyder for å binde musikken sammen. Sporene er lange, iblant svært lange. Dette skyldes blant annet introer og mellomspill.

Førstesporet Cripplegate er god gammel Edwards-standard. En gripende og vakker sang med religiøse henvisninger. Aeolian Harp fører lytteren virkelig inn i et drømme-americana, med endelige sletter, lett bris og soloppgang. Another White Bird er en rytmedrevet, instrumental fortsettelse på White Bird. En heftig og smått magisk sak som etter hvert rører så vidt ved psykedelia.

Fire låter var også med på debuten. Ain't No Sunshine har byttet navn til Animalitos (Ain't No Sunshine). Den åpner med en rotete flere minutter lang intro som blir litt kjedelig i lengden. Låta var for øvrig enda mer hjerteskjærende på forrige utgivelse, men bevarer likevel status som en fantastisk godt gjennomført coverlåt. My Russia og Your Russia er spilt inn på nytt. Begge er nokså like de opprinnelige utgavene, men er likevel hyggelige gjenhør. Mest inntrykk gjør nok nyutgaven av Story and Pictures. Den er både skummel og myk på en gang. I tillegg blir den en slags tittellåt (med linja "the blush came easily to your face").

Det må sies at selv om denne skiva har sine klare gullkorn, er den litt for preget av å være musikk til en forestilling. Det betyr at den ikke alltid egner seg helt som album. Lange mellompartier som man finner her er ikke det mest spennende man kan bruke tida si på, og plata følger tydeligvis forestillingen. Det er mulig man får et større utbytte av å se danserne i de litt uforståelige partiene, men som lytteopplevelse funker det ikke hele veien. Man tar seg i å vente på sanger. Snake Bite er et slikt spor. Det virker som om man går glipp av noe når man bare hører lyden.

Nok klaging! Dette en god investering for de som allerede er fans, her får man nytt materiale fra en skremmende talentfull låtskriver og utøver. I løpet av skiva kan man høre alt fra knirking til fugleskrik. Dette er lyder Edwards selv har samlet og tatt opp i sitt hjem. I blant blir dette artig krydder. Mye annet er også interessant på skiva. Det blir bare litt for få ordentlige låter. Fordi disse er så usedvanlig skjønne, drister jeg meg likevel til fem på poengskalaen.

Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly

(Aftermath / Interscope)

Ei funky reise inn i ei uroleg og samansett sjel, i ei uroleg og uforståelig tid.