Powerage - AC/DC (1978)
If You Want Blood, You've Got It - AC/DC (1978)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Long live...

Klassikere pøses ut fra stadionscener verden over, uten at man helt føler det på kroppen.

Under hele 80-tallet hadde AC/DC vært et av de virkelig store
hardrock-banda. Når trendene endret seg på begynnelsen av 90-tallet svarte de med et livealbum pakket med klassiske låter. Denne oppnådde svært høye listeplasseringer på begge sider av Atlanteren (5. plass i England og 15. plass i USA). Et par gamle låter ble også gitt ut på singel i liveutgave. Highway to Hell traff overraskende 14. plass på den britiske singellista, mens Dirty Deeds Done Dirt Cheap måtte nøye seg med en 68. plass.

Plata er tatt opp under turneen i 1990-91 da de var ute for å promotere suksesskiva The Razor's Edge. De lot Bruce Farbairn fingre med spakene i etterarbeidet, akkurat som han hadde gjort i studio ved forrige utgivelse. På Live får man klassiske låter fra de første boogie- og bluesbaserte utgivelsene, samt mer metalliske hits fra de siste skivene. Med hele 23 låter har den noe for de fleste. Om du er ute etter hits eller livefavoritter finner du noe morsomt her. Ettersom bandet aldri har utgitt noen Greatest Hits kan dette være en grei erstatning. Selv om opptakene er hentet fra The Razors Edge-turneen, gir utvalget låter mer inntrykk av karriereoppsummering.

Live er nok en gavepakke for alle ekstremfans, selv noen av disse likevel kan synes den er for lang. Når noen låter i tillegg trekkes ut til dobbel lengde ligner det overdose. En kortere, mer konsentrert variant kunne være å foretrekke. Nå er denne opprinnelig også utgitt som enkelskive. Fordelen ved en dobbel utgave er selvsagt at man kan få følelsen av å oppleve et helt show, men det er sjelden denne anmelderen har tålmodighet til å høre 132,5 minutter liveopptak i et strekk uten å være til stede selv. På en annen side kan man jo dele opp lyttinga.

Dette er et stadionprodukt uten den samme intensiteten og svettesprutende nærheten som If You Want Blood, You've Got It (1978) hadde. Der nevnte liveskive ga korrekt inntrykk av tettpakkede trange klubber og haller, får man her følelsen av å stå midt i en mengde av 30.000, hvor de fleste kun aner Angus Youngs bevegelser i horisonten.

Brian Johnsons noe spesielle skrikestemme gjør det av og til vanskelig å høre hva som blir sunget, men det er vel ikke noe nytt. Fanatiske fans vil kanskje ikke ha det på noen annen måte. Fansen får i hvert fall en mulighet til å høre de klassiske låtene fra 70-tallet med dagens vokalist på skive. Uansett er det ingenting å si på Johnsons innsats og styrke. Han kaster ikke bort mye tid på småprat mellom låtene. Dette er kanskje et resultat av at Live er et klippet og limt livalbum fra en hel verdensturne. Den stillheten dette medfører en kort tid mellom hvert spor ødelegger litt av helheten.

Bandet utfordrer ikke publikumet med å endre noe i låtenes liveutgaver. Angus drar på med litt ekstra gitarsprell her og der. Noe mer eller mindre var vel kanskje ikke å forvente. Noen kan bli litt drøye. Over 14 minutter med Jailbreak er en liten tålmodighetsprøve. I hvert fall når man ikke på noen måte har gjort den mer spennende. High Voltage blir for eksempel nærmest ufarliggjort og slapp i sin mer en ti minutter lange utgave. Det eneste nye tilskuddet er en kort gitarutgave av den tradisjonelle Bonny, som en intro til Highway To Hell.

Jeg har problemer med å bestemme meg for hvor godt jeg liker Live. På den ene sida har man hovedsakelig bare tøffe låter, på den andre sida synes jeg de fleste slår hardere på trommehinna i studioutgave. Stort sett beveger den seg midt på treet og klarer ikke helt å innfri forventningene.