Groupa
Den Fule
Norrlåter

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Der gammelt møter nytt

En plate som går fra våre urgamle stabbur til ekstatisk hare krishna.

Utlas særegne blanding av norsk folkemusikk og folkelig jazz har gitt dem begeistrede tilhørere i hele verden, og har ført Seglem, Isungset og Høgemo ut på mang en turne. Gjennom 90-tallet har de gjort det svenskene gjorde allerede på 70-tallet (Norrlåtar, Kebnekaise, Skäggmanslaget, Arbete & Fritid m.fl), nemlig funnet en moderne og ekspressiv tilnærmelsesmåte til den tradisjonelle folkemusikken, der det er viktigere med et personlig musikalsk uttrykk enn å late som vi befinner oss i 1703.

Deres femte samling av folketoner og originalkomposisjoner følger samme sti til forlatte stabbur og naust som tidligere, men har flere sanginnslag enn før. Talentfulle Berit Opheim har vært involvert i Utla før - hun var vokalist på Brodd (1995) sammen med Steinar Lægreid. Denne gangen synger hun alene på de fleste sporene og gjør det i noenlunde samme tradisjon som Kirsten Bråten Berg og Agnes Buen Garnås.

Plata starter friskt og (folke)dansbart med tretakteren Springarar. Her er det tett samspill mellom Seglems tenorsaks og Høgemos resonansrike hardangerfele. Isungsets perkussive detaljer på bjeller og håndtrommer fører springeren noen skritt østover i retning av ekstatisk hare krishna. Han graver videre i perkusjonsavdeling på Over Fjell og finner der både glassboller og treblokker. Et godt eksempel på hvordan Utla mestrer å blande det urgamle og det nåtidige er Frealuse Menn hvor de seige feletonene har noe norrønt over seg mens saksofonen spiller moderne mykjazz. På Utlas egen komposisjon Huldredåm er ikke rytmikken så forskjellig fra den vediske musikken til Karnataka College of Percussion. Munnharpe forekommer som kjent også i nordindisk musikk og antyder at folkemusikk alltid har vært på farten verden rundt.

Dette er, i likhet med Utlas tidligere utgivelser, en fin måte å oppdage vår egen folkemusikk på uten å spørre støvete museumsvokterne. Den lett jazza rytmikken og det godlynte humøret musikken blir framført med gjør at Utla unngår dødsstivheten som preger den rent tradisjonelle norske folkemusikken. Dette er en plate flere burde høre, også deg som tror du ikke har noe forhold til norsk folkemusikk!