Mysterious Walks - St. Thomas (2000)
A Long Long Time EP - St. Thomas (2003)
A Long Long Time EP - St. Thomas (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Pre-harmoni

Igjen er spørsmålet: Hvor er det den rare gutten tar det fra?

Etter at St. Thomas følte et lite snev av popstjernestatus i kjølvannet av hans forrige I'm Coming Home høsten 2001 ble 2002 et dramatisk og innholdsrikt år for det gamle postbudet fra Oslo. Det viktigste: Han skrev mange av sine aller beste låter og han dro til Amerika på en i norsk målestokk historisk plateinnspilling.

Og det er altså denne plateinnspillingen i country-hovedstaden Nashville, Tennessee som danner grunnlaget for hans tredje skive Hey Harmony. Og etter utallige utskiftninger i bandet, både på plate og på scene - noe som han selv sier har hengt som en slags forbannelse over ham - tok han utvelgelsen helt ut i fjor høst da han fikk med seg mange av de største og mest kredible musikerne i det amerikanske undergrunnsmiljøet. I førersetet, og den mest innflytelsesrike av dem, er Mark Nevers, produsenten som har jobbet med Will Oldham og som nå er fast medlem av Lambchop. Han har på en imponerende måte klart å tilpasse St. Thomas' spesielle uttrykk og i utgangspunktet rufsete sound med Lambchops renere lydbilde. Og måten alle låtene ligger nede på omtrent samme nivå hele tiden er utrolig behagelig, her har St. Thomas virkelig funnet gode venner som han bør prøve å være på lag med også senere.

Men det er St. Thomas' fantastiske låtteft som igjen forbløffer aller mest. Mange vil ha det til at låtene er gladere og mer harmoniske denne gangen, det stemmer til en viss grad på tre-fire av låtene, men det er fortsatt nok ensomhet og smerte å finne her også. Størsteparten av låtene ble da også skrevet i løpet av de første seks månedene av 2002 da Thomas bodde i Berlin, og drev tankefull rundt med mange følelser innabords i en by med mye nytt og samtidig gjennomførte en mye omtalt Europaturné. Altså FØR St. Thomas flyttet tilbake til Oslo, fikk seg kjæreste og ble tabloid-harmonisk. Alle skandalene og avisoppslagene har ført mye godt med seg tross alt, som alltid når vi snakker om kunstnere. Der de to foregående platene har inneholdt henholdsvis 6-7 og 4-5 gode låter er dette et meget helhetlig album som fort kan få klassikerstatus i norsk rockehistorie.

St. Thomas synger bedre enn noen gang på Hey Harmony! Han har endelig funnet sin mest kledelige stemme, og han går ikke lenger så dypt og så høyt. Den spesielle engelskuttalen har alle vært noe undrende til, så jeg velger heller å kalle det et unikt varemerke. Det er jo nettopp linjer som "I take my gitaaar..." som gjør at dette høres ut som umiskjennelig St. Thomas allerede fra spor en. Når det gjelder tekstene så har også de blitt mye bedre siden sist, men den godeste Thomas Hansen har en tendens til å gjenta seg selv. Ord som Cowboy, forest, corner og ground har dukket opp på mange låter på alle de tre platene hans. Og "the band was playing like an old country band" blir sunget på alle versene på Everything Was Up For Romance. Det er jo en fin setning, så hvorfor ikke? Men vi kan skjønne at han av og til tyr til suddlingen, han er mer en finurlig melodimaker enn en spesielt dyktig tekstforfatter. Jeg detter nemlig litt ut av sammenhengen her;

The sun is going down
you feel like a hiding clown
away is the answer here
be cool, be nice
get sponsered by Levi's

Men alt dette setter jeg på sjarm- og varemerkekontoen, og så får dere som mener at dette er så forbanna enkelt gjerne være så vennlige og lage en slik plate selv! Poenget er at St. Thomas har gjort det, og han er både så umiddelbar fengende og så sår og drømmende at det skal meget gode musikalske grunner til for å ikke elske den varme og 100% ærlige musikken hans.

Det er først nå, ETTER utgivelsen av Hey Harmony! Thomas Hansen har lagt vekk alkoholen og valgt et sunnere liv. Så det blir først når de resterende 8-9 låtene fra innspillingen i Nashville er brukt opp (jeg vet det finnes mange perler blant disse) vi kan se resultatet av harmoniske Thomas Hansen, der han dytter nedpå brødskiver med grov leverpostei med melk til, og jubler over nye seire i Championship Manager 4.

Ben Weaver - Hollerin' At a Woodpecker

(30/30)

Fast som fjellet. Mystisk som skogen. Einsam som prærien. Vill som elva.