Ana Popovic

Change (live) - Sue Foley (2004)
Time Bomb - Sue Foley & Deborah Coleman & Roxanne Potvin (2007)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Voksen blueskvinne lager voksenplate

Sue Foley fjerner seg et langt steg fra bluesen og forsøker å lage nærmest en popplate uten å etterlate noe varig inntrykk.

Jeg har lenge forfektet at Sue Foley er en av verdens beste kvinnelige gitarister, og det står jeg ved selv etter denne relativt slappe utgivelsen. Foley var lenge en ren bluesartist med tallrike utgivelser på legendariske Antone's Records. Etter hvert skiftet hun til Shanachie og la seg på en mer moderne linje og satset på en bredere musikalsk stil, samtidig som bluesen alltid lå tjukt i bunnen av alt hun gjorde. I 2004 skiftet Foley til tyske Ruf Records og ga ut Change, der hun nok engang var tilbake til tradisjonell blues. Med New Used Car tar hun et stort steg motsatt vei, mot pop og rock.

Er dette lurt? Vel, en skulle tro det var klokt å satse bredere når det gjelder salgstall og radiospilling, men jeg er redd Foley med denne utgivelsen for mange vil fremstå mer anonym. At hun er en ypperlig gitarist er det imidlertid ikke tvil om, og det er det som til en viss grad redder plata. Tøffe riff, skarpe bluesinspirerte fills og fete soloer er gjennomgangstonen på hele New Used Car. Men det er svakheter også. Først og fremst kniper det på låtmaterialet, som i all hovedsak er selvkomponert. Foley virker ikke helt komfortabel utenfor bluesidiomet, så låtene blir litt formløse. Eller for å si det på en annen måte – mens Foley er en suveren bluesartist er hun bare en temmelig middels rockeartist. Her mangler det totalt låter som fester seg hos lytteren, selv om alt i og for seg er velspilt.

Tittellåten på plata er en ok start - det rocker og ruller og man tenker at dette kan jo bli bra. Så blir man sittende og vente og vente på at festen virkelig skal starte, men så skjer det bare ikke. En liten opptur er Absolution, en mollstemt, bluesa sak med lassevis av smakfull gitar, stemningsfylt piano og godkjent sang. Klokkeklare Albert King-toner fra Foleys Strat gjør dette til platas beste spor. Hvorfor ikke mer av dette kaliberet? Både Mother og Long Tomorrow er flate ballader som ikke går noen steder. Så følger et par småfunky spor, men det ender med at jeg ser meg om etter strikketøyet, og det er aldri et bra tegn. Og det er så synd, for det er veldig mye bra gitarspill her som minner om at Foley kan så mye bedre.

Sangen på mesteparten låtene er relativt svak. Mange har påpekt at Foleys stemme blir for spak for blues, men jeg har i grunn alltid ment at hun synger på en særegen måte som fungerer bra. Men med disse låtene må jeg medgi at hun synger for svakt til å klare å gi låtene det løftet de sårt trenger. Som sagt, dette blir anonymt og kjedelig, og jeg vil nok anbefale mange av de andre skivene til denne kanadiske rødtoppen før New Used Car.