Tied + Tickled Trio

Somniloquy - Pram (2001)
Dark Island - Pram (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Uneasy Listening

Lekent, oppfinnsomt og eksperimentelt på Prams femte langspiller - men likevel ikke spesielt interessant.

Platetittelen henspiller på en utstilling i Gøteborg Museum på sekstitallet, der man hadde satt sammen deler fra forskjellige dyr for å skape nye fantasidyr. Muligens mener Pram at musikken deres også er et slags museum, der de henter inspirasjon fra forskjellige stilarter og setter dette sammen for å skape sin egen eklektiske miks. I Prams musikk finnes deler av både naiv pop, eksperimentell rock, jazz, elektronika, lounge, og skummel theremin-filmmusikk. Spesielt spennende er det likevel ikke.

Pram ble dannet i Birmingham i 1990, og bærer preg av å være et typisk 90-talls band; de har utviklet seg i en periode der blanding av forskjellige stilarter gjerne ble sett på som verdifullt i seg selv. Slik er det selvsagt ikke, en eklektisk tilnærming til musikken er ingen garanti for at resultatet blir bra. Pram befinner seg i samme musikalske landskap som Stereolab og Broadcast, men der disse bandene (i hvert fall tidvis) klarer å kombinere en følelse av fransk-inspirert retro-pop og futuristisk elektronika med gode melodier, blir Pram for opptatt av å være eksperimentelle.

Musikken høres kalkulert vanskelig ut, fremfor å være et resultat av en musikalsk visjon. Bruken av fløyte og trompet minner om easy listening, men Pram gjør selvsagt sitt beste for at dette ikke skal bli easy. Best er de når de lager lette, catchy poplåter som den sommerlige Mother Of Pearl. Det finnes tilløp til gode melodier på resten av platen også, men dette blir som oftest overkjørt av gruppas "oppfinnsomhet". Dessuten blir vokalist Rosie Cuckstons spinkle og litt nervøse stemme en prøvelse i løpet av plata, spesielt når hun strekker seg etter de lyseste tonene.