Down From Underground
Hittin' a Wall

Mötley Crüe

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Still remember you

Som flere andre gamle helter fra slutten av 80-tallet sliter disse gutta med å få til noe som føles viktig i dag.

Skid Row hadde et knippe hitlåter seint på 80-tallet og tidlig på 90-tallet som var av et større kaliber enn det jevne puddelmetalskvipet. I tillegg ga de ut et par gode skiver, med Slave to the Grind fra 1991 som et høydepunkt. Etter dette sank salgstallene drastisk og innen Subhuman Race i 1995 hadde mange av kidsa fått seg andre idoler.

Det begynner å bli en stund siden sexsymbolet Sebastian Bach forsvant. Hans plass er nå besatt av den vokalmessig mer anonyme Johnny Solinger. Solinger har tidligere gitt ut soloskiver, uten at så mange har brydd seg. Mellom disse var en fyr ved navn Shawn McCabe vokalist. De eneste sporene etter ham på denne nye skiva er at han er medkomponist på låta Born a Beggar. Rob Affuso er også borte. Phil Varone fra Saigon Kick (noen som husker dem?) har tatt over trommestolen.

Kjernen Rachel Bolan, Snake (Dave Sabo) og Scotti Hill holder fortsatt sammen og har med Thickskin forsøkt å fornye bandet noe. Thickskin åpner med den barske New Generation, en typisk låttittel for heavy rockere rundt førr. Verken denne eller de andre forsøkene på å gjenerobre sin posisjon er særlig vellykkede. Her er det mye anonymt oppgulp. Skid Row vil gjerne være like aktuelle i dag som i 1989, men får det ikke til. De nye balladene gir heller ikke samme lyst til å plukke fram lighteren.

Enkelte låter kunne godt vært fra 1990, eller deromkring. Det eneste som ødelegger nostalgitrippen noe er at Solingers stemme iblant bryter mot en slags nygrunge-variant. Skid Row havner et litt ubestemmelig sted mellom gamle bragder og ny nesten-alternativ rock. Der de prøver å legge vekt på tyngde og kraft, blir det hele litt halvhjerta. Mange gamle fans kommer til å bli litt skuffa, samtidig som de er litt for gamle og uinteressante for kidsa. Thickskin er en middelmådig og ganske uviktig utgivelse, og morsomst er den nye utgaven av I Remember You (kalt I Remember You Two), som er en opprocka og sinna utgave av den gamle hitten.

Det blir ikke flaut å høre den nye utgaven av Skid Row, bare litt lite engasjerende. Jeg foretrekker fortsatt låter som Youth Gone Wild eller Slave to the Grind framfor dette. Kanskje er det den ungdommelige gløden som er borte, eller kanskje er jeg ødelagt av tanken på at dette er et forsøk på å melke et bandnavn som en gang var stort. Det kan hende jeg har hengt meg litt for mye opp i tidligere prestasjoner, men bandet prøver litt for tydelig å holde liv i sin ungdom.