We
Queens of the Stone Age
Kyuss

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tungt lass fra Halden

Norsk stonerrock lever i beste velgående med Planet Mastergod.

Planet Mastergod kommer fra Halden og består av fire herremenn som tidligere har fortid i relativt ukjente band som Dødt Løp, Trucker og Cab Suzuki. Det begynner å bli noen tiår siden Halden kunne defineres som norges rockehovedstad, men nå setter Planet Mastergod inn steinkreftene sine, og gjør alt de kan for å få byen synlig på rockekartet igjen.

April Sweet Comes In er deres første langspiller, etter at de debuterte med EPen Rebel If Pushed fra 2006. Albumet ble spilt inn på senhøsten samme år og blir nå gitt ut på eget selskap. Som så mange andre band i samme situasjon er det sikkert en lettelse å få plata ferdig trykt, kjenne på coveret, ta ut skiva, sette den i spilleren og spille den høyt. Deretter å få distributøren og de gode platesjappene til å spre budskapet. Så gjelder jo det at skiva blir tatt godt i mot om av folket.

April Sweet Come In åpner med Preacher Man, som er en passende tung innledning hvor elementene fra stonerrocken høres umiddelbart. Mer dystert og melankolsk blir det på Alpha Male som starter med enkel bassgang, med påfølgende gitarer som driver versene. På klassisk vis bygger det seg opp til et tøffere og hardere refreng med kule fuzzete gitarriff - og det låter bra! Enda bedre blir det i Hey Hey Hey som er milevis unna Neil Youngs låt av samme navn. Dette er fengende, og man hører at bandet har lagt stor vekt på få den rette lyden. Spakene styres for øvrig av Anders Gjestli kjent fra El Caco, og det hersker vel ingen tvil at han bidrar med sitt band inn i produksjonen.

Det blir dessverre litt stillestående i de neste sporene, inntil Kortina kommer. Her er tempoet skrudd opp igjen, og det spilles med energi og instrumentene trakteres hardt. Man kjenner nesten svettelukten komme ut av høyttalerne. Samme glede og kraft finnes i Heather, som bygges opp ganske likt. I det harde og røffe refrenget oser det av 70-talls hardrock elementer.

Planet Mastergod har ikke funnet opp noe nytt med sin debut, men de er stilsikre og trygge på det de holder på med. Hele bandet viser både vilje og ikke minst evne til å kunne skape materiale som holder en god kvalitet. Det som trekker noe ned er mangel på variasjon. De 10 låtene som presenteres har i det hele en ganske lik oppbygging, rolige vers som bygges opp til refrenger med masse lyd, og når låtene også har ganske så identisk takt så blir det veldig forutsigbart.

Med April Sweet Comes In så får de plass i platehylla ved siden av mer kjente El Caco og We (som de også har hatt flere oppvarmingsjobber for). April Sweet Come In har blitt en bra plate og det er bare å ønske bandet lykke til videre på veien.