Outro

Beyoncé Knowles
Noora

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Unorsk debut

Mira Craig har blitt en sensasjon i pop-Norge, og fremtrer som en RnB-diva av internasjonalt format. Men musikken blir man fort lei av.

Da jeg første gang hørte Mira Craigs hitsingel Boogeyman, tok jeg det for gitt at dette var en ny stjerne fra USA. Det hørtes så proft ut, dama i videoen viste en sånn sinnsyk fuck off-attitude, lettkledde hiphop-dansere var omgitt av palmer... Så, noen uker senere, nevnte en venninne i forbifarten at hun hadde gått på videregående sammen med Mira.
- Hva, utbrøt jeg, har du bodd i USA?

Jeg er nok ikke den eneste som har undret meg. Les bare: 23-åring fra Oslo, debutert med plate der hun har skrevet låtene selv, produsert, laget musikkvideo, sydd og heklet(!) klærne sine, nå nylig gått i studio med Snoop Doog. Det er bare så... unorsk! Mira trodde ikke noen ville satse på musikken hennes i Norge, så hun dro til Trinidad og laget musikk og musikkvideo. Som nå selger i bøtter og spann her hjemme. Det er bare å ta av seg hatten.

Musikken på platen vi nå holder i hånden er preget av en tilsvarende fuck off-holdning. Ja: Dette er RnB, det er pop. Men Mira har ikke krøpet for mainstreamen og laget noe hun trodde ville selge. I stedet har hun tatt sentrale RnB-elementer, og gjort det til sitt eget: Ved å legge på norsk, japansk og karibisk folkemusikk. Ved å lefle med voodoo. Ved å legge inn hundeglam. Paradoksalt nok er det derfor Mira har slått så bra an: Hun er såpass annerledes at hun blir interessant, men ikke så annerledes at hun skremmer bort lytterne.

Mest gjennomført er det på hiten Boogeyman, som både er fengende, nyskapende og bittelitt skummel. Det er Mira i et nøtteskall: RnB med en tvist, pop som er passe rar, eksotisme designet for dansegulv. Dessverre holder ikke resten av platen samme kvalitet. I dag fremstår Mira som en ok, men ikke fantastisk låtskriver. Produksjonen er enkel, og lydbildet blir ofte spinkelt. Det er få levende instrumenter. Mange av sangene høres plastiske og kunstige ut. Andre kritikere har sagt at dette er dansbart, men det synes ikke jeg: Rytmene er for veike til at det klarer å vekke noe i kroppen min.

Så selv om personen Mira er fascinerende, blir Mira Mira ganske fort kjedelig. I en RnB-kontekst er dette nyskapende, det er det ikke tvil om. Men det er ikke alt som er nyskapende som klarer tidens tann. I dette tilfellet har tidens tann vært usedvanlig hard: Allerede etter to-tre gjennomlytt føler jeg meg ferdig med platen. Det er fristende å si at det er "bra til å være norsk", eller at det er en "lovende debut". Men det vet vi allerede. Sjansen for at Mira om noen år er en stjerne på størrelse med Beyonce eller J Lo er faktisk ikke så rent liten.

Så derfor dropper jeg alle slike floskler, og konkluderer heller slik: Dette holder ikke helt til mål.