Folkemusikk

Stev

[365 stev fordelt på 93 spor]

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Levende stev

Du bruker denne utgivelsen rett og slett som ord for dagen: Opp i otta, lytt og les til dagens stev, gå så ut i verden med ordene som følge.

Stevet har dels sin opprinnelse som omkved, eller refreng, i visse skaldedikt og som element i folkeviser. Som del av folkediktningen er de overleverte stev en umistelig part av kulturarven. I følge oppslagsverkene skilles det mellom gammelstev, som deler versbygning med mange folkeviser, og fra 1600-tallet; nystevene som har en fastere rytme og oftere rim enn den tidligere formen.

Stevet er høyst levende og dyrkes av en rekke utøvere med hjemstavn i folkemusikkmiljøene. For en utrent moderne lytter kan stevformen virke fremmedartet og merkelig. Men da skal man bare si til seg selv: Dette er av kulturuttrykkene som gjør meg en sølle nordmann, tilhørende en kultur som har frambrakt noe eksotisk. Det er slik musikk utlendingen legger merke til, ikke nok et regionalt rockeband som "breake" i statene.

Reven diltar jorde ikring
Å hjasen hoppar i rugjæ
Ho æ inkji lett å gilja den møy
Som ber ei anna i hugjæ

Denne betimelige påminnelsen får vi i stevet for 10. september i den nye bok og plateutgivelsene Stev for dagen, et virkelig originalt påfunn fra plateselskapet Heilo. Dette lille platemerket med signaturpipet fra fuglen som har gitt selskapets navn som avslutningsmarkør, har i snart 30 år gitt ut en rekke kresne og fine folkemusikkplater. Denne nye stev-kalenderen er allikevel en storsatsning. Intet mindre enn 365 stev er presset inn på én enkel plate som ligger bak i boka.

Du bruker den rett og slett som ord for dagen: Opp i otta, lytt og les til dagens stev, gå så ut i verden med ordene som følge. Gjenta øvelsen for hver dag som går. Tør vi anbefale dette som en svært god vane?

Dette er en ypperlig anledning til å bli kjent med en dikt- og musikkform som vel må sies å friste en marginal tilværelse i dagens musikkbilde. Stevene er tette firesetningsblokker av kompakt tekst, destillater av kompliserte tankemønstre og resonnementer slipt til gjennom årene med muntlig overlevering. Les disse diktene med tankene påslått og sansene skjerpet som var det et haiku eller et av Arkhilokos' epigrammer. Som ord for dagen favner de 365 stevene i samlingen like vidt som gullkorn fra bibelen eller Shakespeare. Her er det meste berørt, liv og død, fra vugge til grav, den jublende livsglede og mørkeste forgremmelse.

Samlingen er satt sammen av både gammelstev og nystev, og hver måned har sin kvedar. Opptakene på plata er nyinnsungne av Kirsten Bråten Berg, men vi hører også arkivopptak fra NRK og Agder folkemusikkarkiv. Boka er satt sammen med fire stev pr. side og tilført måneds- og datoanmerkninger. Teksten er brutt opp med fine portretter av kvedarene, utført av Kari Rolfsen. Samme kunstner har også visualisert stevene med nonfigurative illustrasjoner som gjør dette til en aldri så liten kunstbok. For bibliofile er boka et must, slik det er for platas vedkommende hva musikkinteresserte angår. Jeg siterer pr-skrivet som fulgte plata til redaksjonen, der utgiveren har full dekning for sine ord:

- Ein svir for alle som likar eit stutt, poetisk og poengtert ord for dagen… ei gåvebok, men fyrst og fremst ei bruksbok!

Som seg hør og bør ei bruksbok er den solid bundet og trukket i sterk shirting med bokmerke og kraftig perm, og den har med sitt CD-tilpassede format en hendighet som gjør den til ypperlig reisefølge i ferier.

Stev for dagen er altså en skikkelig godbit. Gratulerer til Heilo for dette gledelige påfunnet, og til lykke alle som plukker den opp i bokhandelen. Til slutt vil jeg dele dette visdomsordet med leserne, stevet for 7. november:

Sutelaus kunn mi dei begjeve
For båe like aire bete.
Dei kunn begjevast forotta sut
Mi lik aire, bå eg å du

Hvis dette falt tungt å begripe uten å ty til ordboka, iler jeg til og opplyser at boka er utstyrt med glossarium/ordtyding, slik seg hør og bør en utgivelse av denne kvalitet. Forfatterliste og kilderegister vil spore interesserte videre. Inn i stevenes verden. Et unikt prosjekt.