Deathprod
Alog
E.A.R. (Experimental Audio Research)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Abstrakte lydkulisser.

Rune (Grammofon) Kristoffersen eksperimenterer med minimalistisk elektronisk improvisasjon.

Bak Monolight finner man Rune Kristoffersen, bedre kjent som mannen bak selskapet Rune Grammofon, og som den ene halvdelen av Fra Lippo Lippi. Som Monolight anno 2002 presenterer han en serie lyder vridd ut av diverse elektronisk utstyr.

Tittelen Free Music kan tolkes dithen at musikken som er festet på plate i dette tilfelle er fri for bindende rammer eller gitt struktur, da den i form er improvisert og eksperimentell. Faren ved et slikt eksperiment er selvsagt at resultatet kan bli en utilgjengelig kakafoni av lyd og ulyd. På den annen side kan det like gjerne bli en svært vellykket oppdagelsesreise i spennende aurale variasjoner, som et lappeteppe av abstrakte inntrykk og assosiasjoner. Free Music har både det ene og det andre, og innpakket i et lekkert cover, designet av Kim Hiortøy, blir utgivelsen å betrakte som et stykke musikalsk samtidskunst.

Åpningen lover godt. Stranded in Narrow Air er spennende, med sine utforskende, dype og melodiske lydganger supplert med innslag av lysere improviserte temaer. Videre, med Duo Abstractions 2, beveger platen seg i det filmatiske og eksperimentelle, som lydkulisser eller som levende og uforutsigbare lydskulpturer.

Langt i fra alt materialet er like tilgjengelig. Faktisk kan fint lite av musikken karakteriseres som spesielt tilgjengelig, men snarere som innadvendt og epileptisk musikalsk ekspresjonisme. De gangene det blir for abstrakt, kreves det mye av undertegnede for ikke å falle fra, særlig når lydene i seg selv ikke er interessante nok til å holde på oppmerksomheten. Duo Abstractions 3 og Yellow Square Black Circle blir for vanskelige å få taket på, og med lydmønstre som ikke appellerer beveger de seg på grensen til å bli forstyrrende plagsomme. Men med utgangspunkt i at dette arbeidet er et stykke lydkunst snarere enn musikk i tradisjonell forstand, er det heller ikke negativt at den engasjerer i begge retninger.

Andre ganger er det imidlertid en fryd å høre på, som den nydelige Haloes and Starburst eller den skumle Red Mystic. Haloes and Starburst fungerer sterkt assosiasjonsfremmende, med kalde og søkende dråpelyder og varme bobler i et lunt ekko. Red Mystic har en noe strammere struktur, som fungerer som en befrielse fordi man ikke må anstrenge seg i like stor grad for å delta. Den er i så måte suggererende med sin autoritære rytmiske tilstedeværelse, til tross for at den ikke bruker en eneste beat. Den heftige måten de bølgende mørke frekvensene repeteres og varieres på, gjør at man engasjeres til å ta del i tonesvingningene. Duo Abstractions 5 er med sine hissige kvikkasherjinger et artig bekjentskap i det ellers dystre lyduniverset.

Kanskje er ikke platen tilgjengelig eller lett begripelig, men den har definitivt særpreg og ekspressiv trygghet nok til å framstå som en selvstendig abstrakt lydskulptur.