Kent
DumDum Boys

Hvis Jeg Var Han - Dosertanker (2001)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ett skritt frem, men...

Dosertanker låter proffere denne gangen, men sliter fortsatt med identiteten.

På fire spor store Men har Dosertanker fått studiohjelp av Ulf Holand, og det har kanskje bidratt til at lydbildet er røsket opp i forhold til debuten. I hvert fall er det både et klarere og åpnere lydbilde enn på Hvis Jeg Var Han (2000). Det er for eksempel mulig å skille ut vokalist Sondre Larssen i større grad på denne, noe som setter de norske tekstene i et fortjent fokus.

Det studiotekniske har ikke endret på det faktum at bandet fortsatt låter tett og velspilt. Og ganske uforandret. Både tittelsporet og Før har et tøft driv, med en dynamikk som Seigmen gjorde til sin. Der seigmennene låt massive og altomfattende blir doserne dessverre en blek kopi. Det savnes derfor en sterkere identitet ved dette bandet - som visstnok er et forrykende liveband - for at de skal unngå å ende som Seigmen II.

Stille er platens beste låt, som utnytter spenningen mellom stillhet og støy bra. Den lange, oppbyggelige låten lover godt for bandet. Hvis Jeg Var Han ble tilgodesett i to versjoner på singelen med samme navn, og jammen tas den med her også. Denne gangen i en akustisk versjon som toner ned macho-stilen, og avslører at Dosertanker vil ha flere kvaliteter å spille på i fremtiden.

Dosertanker får plusspoeng for at de på naturlig vis benytter morsmålet, pluss for en igjen gjennomført design, men trekk for manglende originalitet. Et skritt frem altså, og neste gang vi hører fra bandet forventes videre progresjon.