Sufjan Stevens
Beirut
Hanne Hukkelberg

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Popmusikk på skeiva

Sirkus og sofistikert pop i en sjarmerende og uforutsigbar blanding.

Etter lang fartstid på Trondheims undergrunnsscene er Anne Lene Hägglund endelig klar med debutalbumet Bird Cherry Grove. Under by:Larm 2009 siden ble hun omtalt som Norges nye pophåp. Men for dem som har satt sin lit til at hun skal stå frem som en reddende popengel og bringe norsk popmusikk inn i en ny gullalder, tror jeg Bird Cherry Grove fremstår som en noe underlig redningsskute.

Her står nemlig alt litt på skeiva, sjarmerende kaotisk og uforutsigbart. Anne Lene Hägglund bryr seg nemlig ikke så mye om å passe inn i den konforme popmalen. Resultatet er en elskverdig plate, skjør og rar, og ikke minst godt gjennomført. Styggpent i ordets mest positive forstand er ordet som slår meg når jeg hører Bird Cherry Grove. Det eneste man egentlig kan sette fingeren på er at selv om sirkus-illusjonen er interessant og forseggjort, melder tidvis følelsen seg av at ikke alle løse tråder nøstes helt opp, og det blir litt mye ompa uten mål og mening.

Hägglunds sound på plata Bird Cherry Grove er vanskelig å kategorisere. Mange trekker frem sirkus- og tivoliassosiasjonene når musikken skal beskrives, og på mange måter er kanskje ikke dette bildet helt uriktig. Det går i piano, gitar, kontrabass, klokkespill, fiolin, fløyte, trommer, og harpeleik. Sammen med sitt dyktige band gjør hun sitt ytterste for å trekke deg med tilbake til en svunnen tid, og muligens også et svunnet land. Det lekes med kassettspillere, skranglete trommer og sigøynerinspirert koring.

Låta Big Men, som på tross av sitt innadvente uttrykk peker den seg ut som en av de sterkeste låtene på plata, er en ren praktoppvisning i korarrangering. Og selv om Bird Cherry Grove utvilsomt er en samling av solide låter, er det generelt sett arrangementene som virkelig gjør at plata stikker seg ut. Her får selv den mest kunnskapsrike akkordkjenner litt av hvert og bryne seg på. Rik instrumentering og spennende taktskifter gjør dessuten at det aldri finnes tid til å kjede seg.

Et godt eksempel på Hägglunds særegenhet finner man i The Apartment's Story. Her viser Hägglund tydelig hvordan hun utfordrer sine egne låter med bruk av dristige gitarharmonier. Det er en fryd å bevitne hvordan hun elegant snor seg vekk fra popballadens klisjéfeller gjennom bruk av intrikate akkordskifter og vakker melodiføring.

Vokalmessig har Anne Lene Hägglund funnet en hylle som passer henne godt. Hun beveger seg i det naive, såre og varsomme, og til tider det nærmest hviskende. Det gjør hun helt utmerket, og på låter som for eksempel The Walk, hvor en påtrengende vokalbruk bare ville blitt slitsomt sammen med skeive akkorder, balanserer hun perfekt på grensen mellom det snåle og det vakre, mellom orden og baluba.

Anne Lene Hägglunds Bird Cherry Grove er en platedebut det er verdt å bite seg merke i, men håpet om å krone henne til noen ny popdronning er det like greit å forkaste med det samme. La det være sagt: Hägglund skriver bemerkelsesverdig god musikk som opererer milevidt utenfor radio-popmusikkens rammer - og hipp hurra for det.