The Damned
Rancid
Soup Dragons

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mind the Buzzcocks

Helhjertet, helstøpt og helhetlig fra poppunkens grand old men.

De er inne i sitt fjerde tiår, Buzzcocks, dog med et par lengre avbrudd, Manchesterbandet som gjerne omtales som de opprinelige pop-punkerne. Tretti år etter klassikere som Ever Fallen In Love, Orgasm Addict, I Don't Mind og en hel mengde suverene singler - forøvrig hendig samlet på Singles Going Steady - sverger Buzzcocks fortsatt til sin faste formel av turbodreven pop og varemerkede gla'punk - til nikk og anerkjennende samtykke her i gården også i 2006.

Pete Shelley, Steve Diggle og de noe senere ankomne Tony Barber (bass) og Phil Barker (trommer) finner ikke opp verken hjulet eller kruttet på Flat-Pack Philosophy - det får da jammen holde å gjøre det én gang, hvor enn lenge siden det er - dog skal de ha mye kudos for å gjøre det de gjør på en tross alt overbevisende måte, samt mer enn én gang sende oss slentrende ned Memory Lane til slutten av 70-tallet.

De første tonene på tittelspor og albumåpner Flat-Pack Philosophy å dømme kan lett forlede mange til å tro at Buzzcocks har bare bygget ytterligere videre på det mørkere og noe mer aggressive uttrykket man fant på 2003s selvtitulerte Buzzcocks. Slik er det likevel ikke; i stedet glimrer kvartetten med et mer poppete og melodisk uttrykk enn sist, samt en luftigere og mer crispy produksjon hvor vokal og instrumenter balanserer hverandre til allsangvennlig effekt. Vel så viktig er det likevel at bandets låtskriverduo Shelley og Diggle igjen har skrevet et dusin minneverdige låter som av og til ringer i hjernebarken lenge etter at albumet har klokket inn, hvilket det på typisk Buzzcocks-manér gjør allerede etter noen-og-tredve minutter. Flat-Pack Philosophy låter således nøyaktig slik man forventer det skal gjøre, hvilket vil si korte og konsise låter, gitarsoloer så kjappe at det blør fra plekter og fingertupper, og skamløst smittende refreng.

Mange av låtene låter som ekko av gamle bravader. Wish I Never Loved You med sine to og et halvt minutt med vokalharmonier og muskuløse, rytmiske driv og I Don't Exists nesten galmannsrallende gruppeharmonier tilhører samme segment av Buzzcocks-tradisjonen som Ever Fallen In Love, med tekster som synes hentet ut av en skrivebordsskuff sist åpnet i1976. Ellers handler det om bilkræsj (Soul Survivor), matt konformitet (Big Brother Wheels) og ikke minst fattig og blekgrå konsumerisme og kast-og-bruk-mentalitet, albumets mest belyste tema, uten at man derav kan kalle Flat-Pack Philosophy et rent konseptalbum. Men både tittelens opplagte nikk til en viss svensk møbelgigants flatpakkede og ofte usammensettbare puslespillkonstruksjoner, såvel som låtene Between Heaven and Hell, Credit og Sell You Everything understreker albumets kongstanke, selv om disse låtene vel egentlig er verken supersofistikerte eller direkte perspektivendrende. Dog fengende. Spesielt Credits er en strålende kommentar til britenes ubeherskede bruk av plastkort som betalingsmiddel, det hele supplert med gitarlinjer skarpe som flintstein og samplinger fra betalingsautomater. Lykke kan som kjent ikke kjøpes for penger.

Stjerner i margen også for God What Have I Done, Dreaming og I've Had Enough, ellers er Flat-Pack Philosophy et album på litt mer enn det jevne. Storhetstiden er ugjenkallelig over, men tross alt er det hyggelig å registrere herrer over 50 fortsatt kan levere varene, om enn skruer mangler her og der, og andre er helt overflødige.