Can

A Trip To Marineville - Swell Maps (1979)
Jane From Occupied Europe - Swell Maps (1980)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blandingsmisbruk i passe doser

Dette er nok det beste stedet å starte for å bli kjent med Swell Maps.

Det henger en skygge over Swell Maps. Birmingham-bandets kjerne bestod av brødrene Godfrey, bedre kjent som Epic Soundtracks (trommer, piano) og Nikki Sudden (vokal, gitar). Begge døde i relativt ung alder. Bandets utspring kan spores tilbake til tidlig 70-tall, men kom i mer faste former omtrent samtidig med punken da bassist Jowe Head og gitarist Richard Earl ble med. Deres karriere varte kun frem til 1980, så det musikalske utkomme er derfor relativt kortfattet og oversiktelig (hvert enkelt medlems videre karriere er desto mer spraglete, og inkluderer blant andre The Jacobites, Television Personalities og Crime + the City Solution).

Swell Maps' påvirkningskraft er kanskje ikke mye større enn platebunken, men band som Pavement og Sonic Youth skal visstnok ha trukket frem Swell Maps som viktige for sin utvikling. Ikke mindre er de fremdeles interessante nå over 25 år senere. Nå er det ingen selvfølge at nytenkende eksperimentvilje og musikalsk kvalitet henger tett sammen, og Swell Maps preges også av frustrerende ufullstendigheter, sprikende låtmateriale og mange blindveier. På den annen side - dette er alle elementer som er noe av deres styrke.

Det er naturlig å sette Swell Maps inn i tidens kontekst, det vil si post-punk/new wave med punkens DIY-attityd i bunn. I så måte var de et foregangsband. Et dykk ned i deres platekarriere avdekker raskt et langt bredere register, som omfatter musikk av mer eksperimentell stil og mot mer avantgardistiske retninger, der instrumental ambient, surf, krautrock og tape-manipulasjon er noen av virkemidlene. Deres anarkistiske holdning til bestående musikkformer ga seg utslag i en nærmest dadaistisk tilnærming til kunsten som langt på vei oversteg punkens snevre formspråk.

Swell Maps var noen uforutsigbare lømler som etterlot seg en broket platekarriere. To i alt. I 2004 gjenutga Secretly Canadian studioplatene A Trip to Marineville (1979) og Jane From Occupied Europe (1980) i oppusset form, uten at lyden akkurat skinner. Fem år senere er det Mute/EMI som står bak en remastret serie av disse to, samt samleren Train Out of It (1986, med singlekutt, låter fra samlere og diverse rask). Swell Maps kan knapt kalles et typisk album-band.

Det mest fornuftige stedet å begynne for å bli kjent med Swell Maps er derfor 26 spor omfattende Train Out of It. Her er de tidlige singlene og b-sidene, debuten Read About Seymour (september 1977), Dresden Style (desember 78) og fabelaktige Let's Build a Car (juni 79), i tilfeldig (?) rekkefølge med hjemmeopptak helt opp til 1984. Her er ramleskramlende instrumentaler (Big Maz in the Country, 79) etterfulgt av enslige pianodrodlinger (St Saviour's Road, 84), Glenn Branca-lignende gitarklanger og Brian Eno'sk ambiens i skjønn(?) forening.

Train Out of It ble opprinnelig utgitt i 1986, denne CD utgaven er påplusset med 7 spor.

Denne omtalen er hentet fra artikkelen om Swell Maps på groove, som kan leses her.