Les Savy Fav

Hide the Kitchen Knives - pAper chAse (2002)
God Bless Your Black Heart - pAper chAse (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Padova vs. Dallas

Nystartet serie som kopler musikk, video og tegneserier. Først ut er amerikanske Paper Chase og italienske Red Worm's Farm.

Robotradio er en nystartet label som hører hjemme i Lavis, Italia, og som med denne utgivelsen har startet et ganske interessant prosjekt. Tanken er å kople musikk, video og tegneserier, i et møte mellom to ulike band; et mindre kjent fra hjemlandet og et større utenlandsk. Første utgivelse består av stort sett uutgitte låter fra italienske Red Worms' Farm og amerikanske The Paper Chase.

Det er mange gode krefter som har vært involvert på denne platen. Den illustrative biten er ivaretatt av den italienske tegneren Alessandro Baronciani. Hans blåhvite kraftige tusjstrek gir platen et helhetlig uttrykk. Nicola Fontana (Fountainhead) har laget en lavbudsjettsvideo til hver av bandene (Paper Chase: I'm Your Doctor Now, Red Worm's Farm: Pop Song).

Når det gjelder det musikalske innholdet består det av syv låter, fire fra RWF, og tre fra The Paper Chase. Dallas-bandet leverer en remiks av Out Come the Knives, samt I'm a Doctor Now (som også er tilgjengelig på en nylig utgitt samler fra Kill Rock Stars). Det "nye" sporet Isn't She Something er typisk støyende angst-desperasjon fra Paper Chase.

Det fine med dette opplegget er at man kan oppdage ukjente band fra et land man ikke så ofte forbinder med alternativ rock, og for min del er Red Worms' Farm et slik nytt bekjentskap. De kommer fra Padova, og har eksistert i undergrunnen i noen år med et par skiver bak seg. De holder seg innenfor en bråkete dissonant gren av post-punken, mer melodiøse enn Paper Chase, og med noe mindre særpreg over seg. Trolig påvirket av band som Sonic Youth og Les Savy Fav er deres fire låter her av lovende karakter. Det er mest driv i åpningssporet Jelly Bean, som har noe av den samme dynamikken som Girls Against Boys. Samme låt kommer igjen avslutningsvis, og versjon to stikker seg noe ut fra de andre, da lydbildet i Giulio Faveros remiks har et mer elektronisk støyende uttrykk.

En pen utgivelse i digipack, og starten på et prosjekt jeg håper å mer av fremover.