cover

Ser Etter Deg

Karl Sundby

CD (2004) - Normann / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vise / Blues

Spor:
Skjønnheten
Ser Etter Deg
Ælva
Et Glass For Mye
Borte
Blakk i Parken
Skikkelig Nedfor
Søvnløs Natt
Blå Time
Samtida
Sjalusi

Referanser:
Jonas Fjeld
Rudolf Nilsen

Vis flere data

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Historier fra østkanten og rennesteinen

Enkelte enkle, presise viser. De fleste segner under metafortyngende uklarheter.

Den folkekjære skuespilleren Karl Sundby er ute med CD hvor han framfører egne tekster til akkompagnement av Erik Wesseltoft Band. Musikken er noe Sundbys egen, men for det meste Wesseltofts komposisjoner. Sistnevnte har i tillegg arrangert låtene. Det er Normann Records som er utgiver, samme selskap som ga oss de fantastiske samlingene med Vidar Sandbeck og Robert Normann-innspillinger i 2003.

Sundby tør være kjent for sin rolle i en populær såpeopera på TV2 og sin posisjon som talsmann for det reisende taterfolket. Snart får vi se ham i aksjon i musikalen om "Broder" Aage Samuelsen, et prosjekt som lyder både interessant og kuriøst på samme tid. Undertegnede er ingen stor tv-kikker, så Sundbys meritter som skuespiller er upløyd mark for denne melder.

Ser Etter Deg er runnet av Sundbys egne erfaringer fra oppvekst på Oslos østkant og er "en kjærlig beskrivelse av folk som har sett og opplevd mer enn livets solside" (Sundby i pressemeldingen). Materialet på plata er innspilt i 1996, men har blitt liggende i fem-seks år. Grunnen til denne lange lagringen blir ikke redegjort for fra selskapet, men i hvert fall denne lytter lurer på om Sundby var strengere med seg selv dengang enn i dag.

Problemet med Ser Etter Deg er først og fremst at Sundby synes å ha klokketro på de innfløkte metaforers bruk i beskrivelse av selv de klareste og tydeligste innsikter og erfaringer. Tekstene er i overkant litterære og billedbruken truer med å gjøre essensen i tekstene heller uklar. "Jeg går i en tunnel av vibrasjoner mot en air conditioned strand" heter det et sted, "en sjel står og brenner i et flammende hav av rus" et annet. Spor som Ser Etter Deg, Ælva og Sjalusi segner under metafortyngende vers pepret med høystemt poesi som ligger senpubertal-poetens vokabular nær.

Langt bedre lykkes Sundby med å gi sine livserfaringer en litterær og musikalsk utforming i sanger som Borte, Skikkelig Nedfor eller Blå Time. Disse vinner på nettopp sin enkelhet og presisjon i billedbruken ("Sy deg et seil mens tida er god, dagen blir ikke flere..."). Det er i det nedtonede og ukunstlede Sundbys inderlighet virkelig skinner igjennom. Som Normann Records så ypperlig dokumenterte med sin store Sandbeck-satsning i 2003 krever ofte det enkleste strøk den sikreste pensel. Sandbecks viser er i så måte blant den betydeligste kleinkunst norsk populærmusikk har fostret i etterkrigstida. Det er når Sundby bruker den enkle, klare linje at han når fram til lytteren. Hjertets språk er direkte - dikterens sverd er pennen som kan kløyve den gordiske knute av tåkeleggende metaforer (for å si det med en tåkelagt metafor).

I visa Borte blir savn etter en elsket og mistet person omsatt til elegiske vendinger som treffer på alle de viktige punktene. Dette er platas vakreste sang, den sier også noe om aldring og forsoning: "Natten er vinden som blåser dagen hvit..." Skal vi oppfatte natta som tida etter tapet - tida som mildner dagene og utjevner savnet? Junkielåta Skikkelig Nedfor er lavmælt og språket holdt i gjennomført 70-talls østkantslang. Motivene savn og tida som har gått er gjengangere i sangene. Så også i Blå Time, der ensomhet, famlende møter med alkohol innabords, melankolien etter det korte møtet og livets alminnelige ruelse er nyanser over Sundbys sympati med hverdagssliterne og taperne. Dette er et engasjement som virker dønn oppriktig og som skinner gjennom på alle kuttene - selv om dikteren Sundby altså har en hang til å overlesse tekstene med symbolladde bilder.

Øst/vest-dikotomien ligger også under i tekstene, særlig i sangene om "down and out"-eksistensene Sundby skildrer. Denne oppfatningen av "ælva" som symbolsk geografisk og demografisk skillelinje var nok mer opplagt når sangene ble innspilt i 1996. Senere er bildet blitt mer uklart med yuppie-invasjon på Grünerløkka og trendkaféer på Grønland. Et lite krypinn på Tøyen kostet i '96 150 lusinger, i 2004 må du ut med minst millionen.

Musikken som akkompagnerer verket er hovedsaklig bluesnumre med vise- og poparrangementer. Noen jazzelementer finner vi også. Sundby skifter mellom et mer resiterende foredrag og "bluesy" innlevelse. Av og til tar han et skikkelig magadrag og nærmest hyler ut teksten. Akkurat dette krever vel en smaksbetont tilnærming fra lytteren.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo