[capsule review in English available]

Cornelis Vreeswijk
Sylvia Wrethammar
Lill Lindfors

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Öppna upp din plånbok

En reise inn i sanselighet, nærhet, utemmet føleri, eplete og zzzzzzzzzzzzzz.

Utpå senvåren 1994 ble det brått tungt føre for alle mannfolk som ønsket å sanke en hederlig 'beta' på en fuktig lørdagsnatt. Flaskevis med godlukt, speilinnøvde glimt i øyet og møysommelig utstuderte sjekketriks ble i en periode pulveriserte i møte med kvinnestandens nyfundne ildprøve: Lisa Ekdahl. Tiiiiiimevis med Lisa Ekdahl. Den selvtitulerte debuten og massive slageren hadde en lei tendens til å bli servert i to, tre fortløpende runder av gangen, gjerne akkompagnert av nytrukket eplete i fargerik keramikk fra den lokale kunsthåndverk-pusheren. Resultatet ble et sanselighetens helvete der regnestykket kan presenteres som følger: Kl. 01:30 på natta + 3 timer Lisa Ekdahl + 2 x 0,4 liter aroma-te = ...ja, du forstår det sikkert selv; de fleste sovna før de kom i mål. Tipper fødselsstatistikkene for Norge, Sverige og Danmark var godt under snittet våren 1995.

De smarteste av oss (eller var det de mest desperate?) forsto relativt raskt at den beste måten å kontre slike seanser på var å nikke rolig med hodet og sette opp et salig glis. Så lenge du signaliserte en 'lattjo' holdning til livet, og ledsaget den med et knippe anerkjennende ord rundt den lille svenskens ord og toner, var du på trygg grunn. Som et uventet biprodukt kunne man til og med finne litt ro og behag mellom vidåpne vinduer og ben i kors.

Jeg går over i seriøst modus: Lisa Ekdahls debut hadde så absolutt verdi. Ikke bare i form av sine lekende flotte melodier og intimitetssøkende tekster; den hentet også fram en finfin svensk musikktradisjon som hadde ligget begravet under sesongsikre folkparksartister siden midten av 70-tallet. Jeg snakker om den kanskje like merkelige som særpregede svenske tradisjonen med å blande sammen lounge-jazz, milde brazilianske rytmer og svensk visesang. Ekdahl og Bo Kaspers Orkester skal så absolutt ha sin del av æren for at nye nordiske generasjoner fant tilbake til artister som Monica Zetterlund, Lill Lindfors, Sylvia Wrethammar og ikke minst Cornelis Vreeswijk.

Siden debuten har Ekdahl gitt ut sju plater, hvorav to er samarbeid med Peter Nordahl Trio, en er samarbeidet med samboeren Salvador Poe fra 2000, og en er fjorårets engelskspråklige Heaven, Earth & Beyond. En Samling Sånger er imidlertid begrenset til det svenskspråklige solo-materialet, det vil si at den faktisk ikke henter låter fra mer enn tre plater: Lisa Ekdahl (1994), Med Kroppen Mot Jorden (1996) og Bortom Det Blå (1997). I tillegg har hun lagt inn en nyinnspilling av Med Kroppen Mot Jorden, de nye låtene Nästa Dag, Svag För din Skönhet og Slumra In, samt den fine tolkningen av Papillas Samba som hun leverte til Cornelis Vreesvijk-samleren Den Flygande Holländaren i 1998. Med henblikk på å levere en språklig homogen kolleksjon er det for så vidt et greit utgangspunkt. Men med en såpass 'tilfeldig' og åpen tittel som denne skiva er gitt ligger det lite føringer på å tvinge ut en 'Best Of' eller 'Greatest Hits' basert på de mest kjente låtene. I det perspektivet syns jeg faktisk at Ekdahl kunne kostet på seg å vurdere materiale fra de øvrige skivene også - det kunne hende at hun kvalitativt sett kom bedre ut av det enn det hun gjør her.

Vi kommer nemlig ikke bort fra at Ekdahl aldri har klart å finne tilbake til den umiddelbare masseappellen fra debuten. Med Kroppen Mot Jorden manglet mye av friskheten og overraskelsesmomentet fra forgjengeren, og det virket som om mye av den ungpikeaktige sjarmen hadde gått tapt. Da i tillegg Bortom Det Blå fulgte i det samme sporet tror jeg til og med at de mest tålmodige der ute falt fra. Historien kunne nok blitt en annen dersom hun klarte å presentere flere schlegere à la Vem Vet - det er tross alt ikke så stor forskjell på lydbildet, arrangementene og låtmaterialet på disse tre skivene. På en side kan jeg derfor, til Ekdahls forsvar, si at hun er tro mot det lavmælte og vokal/gitar-baserte uttrykket sitt. På en annen gjør det henne til en veldig stillestående og litt uinteressant artist.

I helhet tegner En Samling Låtar et bilde av en dame med et veldig jevnt og melodisk behagelig repertoar. Det er likevel ikke til å unngå at man sitter og venter på Öppna Upp Ditt Fönster, Benen i Kors og Du Sålde Våra Hjärtan fra den første skiva. Med det klarer jeg ikke helt å befri meg fra tanken på at denne samleren er både prematur og overflødig, samt at et gjenhør med debuten strengt tatt hadde gjort jobben bedre. Hadde det bare ikke vært for minnet av breddfulle krus, duftende av eple.