[capsule review in English available]

Pharoah Sanders

Plays Loud For The People - Jonas Kullhammar Quartet (2003)
Salut - Jonas Kullhammar Quartet (2000)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

2 x Glenn Miller Café

JKQ følger opp med et nytt overbevisende livealbum fra samme sted som sist.

Året er 2001 og The Soul of Jonas Kullhammar er det andre albumet til denne kvartetten, også dette et livealbum som i sin helhet består av en konsert på Glenn Miller Café i Stockholm. Kullhammar var selv bare 23 år da denne innspillingen fant sted, og han har skrevet alle låtene bortsett fra tolkningen av John Coltranes Your Lady (fra Live at Birdland 1963). Coltrane er forøvrig en viktig inspirasjonskilde som preger Kullhammar, men han er bare én av mange referanser som dukker opp i dette unge bandet.

Den mest markante endringen fra Salut er overgangen fra akustisk til elektrisk piano, noe som bidrar til å fornye lydbildet og utvide horisonten ytterligere i forhold til debuten. Ikke at det var en nødvendighet hverken for pianist Torbjörn Gulz eller for bandet som helhet; allerede ved debuten Salut viste JKQ at de samlet har hørt mye musikk i løpet av sine liv, og at de har greid å transformere sine samlede musikalske erfaringer i gruppen. Dette gjelder også The Soul of Jonas Kullhammar. Låtmaterialet varierer fra funky og drivende melodier til mer kontemplerende og søkende låter, som riktignok aldri blir for dype. Det swinger altså mer enn det utfordrer irrganger; sjelen til Jonas Kullhammar viser seg fra sin lyse side, og dette er en solfylt musikalsk reise gjennom 50,- 60,- og 70-tallet.

Driv og tempo er gjennomgående og de fleste melodiene er åpne for både soloekskursjoner og tett og heftig samspill, begge deler mestrer bandet uten problemer. Kullhammar og Gulz står stort sett i sentrum i solopartiene, men både Holgersson (trommer) og Zetterberg har sine øyeblikk. Spesielt bassist Zetterberg har et fantastisk utspill i Round About The 9th of October. Holgerssons fjærlette stil bærer preg av noe brasiliansk i denne låten, og med den spesielle klangen i det elektriske pianoet til Gulz sender Round About The 9th of October tankene tilbake til sommer og strandfester.

Åpningssporet er av et litt annet kaliber og er litt av et fyrverkeri. Snake City West har en mer fastlagt rytme, Kullhammar griper alle mulighetene som byr seg og han er ganske fantasifull i de turene han tar ut fra den fastlagte rammen. Men han forsvinner aldri langt ut og finner lett tilbake tilbake til melodi og tema. Litt av det samme preget har Chico Chico. Den er bygget på et monotont komp av hovedsaklig Holgersson og Zetterberg, som Gulz og Kullhammar bruker som plattform til å ta av fra. Den monotone fremdriften brytes opp flere ganger av vendinger og overganger fra et parti til et annet, og gjør dette stykket ganske spennende og uforutsigbart.

Det som karakteriserer disse låtene er først og fremst entusiasmen og energien i bandet. Det kan noen ganger nesten virke som det er for mye energi, men de greier å kanalisere det innenfor rammeverket av låtene selv i de heftigste partiene. Tolkningen av Coltranes Your Lady illustrerer dette godt. Den tas en smule lengre ut og går i et raskere tempo, men den holder seg allikevel nær Coltranes versjon slik vi kjenner den fra Live at Birdland.

JKQ er et utrolig godt samspilt og tight band som har tatt et skritt videre fra Salut året før. Kullhammars låter gir rom for eksponering av bandet som helhet samt at det tillates den enkelte å gripe muligheter for å utvikle soloer. Og de går aldri på bekostning av helheten på denne skiva. Kullhammars tenorsaksofon har sin styrke i det melodiøse, men han er aldri redd for dykke dypt i retning av friere terreng. Når han gjør det er det alltid integrert, godt motivert og samtidig berikende for et låtmateriale som trenger noen brudd for å poengtere de gode melodiene. Kullhammar vet å spille på sine styrker, og han er i ferd med å utvikle et uttrykk som er veldig romslig og samtidig konkret. Kullhammars saksofon rommer ekstremt mye musikk til tross for hans unge alder, og det kan bli virkelig spennende hvis han en dag greier å spisse uttrykket sitt enda mer. Nok en veldig bra plate fra Kullhammar og Glenn Miller Café.