In a Hurry
Not Necessesarily a Miracle
This is Your Comeback, Deepika

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Studiesirkelen

Fritt og freidig CD-R selskap fra Oslo presenterer seg selv. Akkurat passe løssluppent og trivelig.

Det er ikke altfor for mange slike musikalske kollektiv her i landet. Tendenser vi har sett i land som Finland, USA og New Zealand, der iveren er stor etter å gi ut hjemmebrente CDer i lavt opplag knyttet til små, obskure miljøer, virker å være mer begrenset her i loner-land. Duplex-banden til side, et hederlig unntak er Metronomicon Audio i Oslo. Denne "familien" knytter bånd mellom undergrunnsmiljøer på Blindern, det kreative senteret i Brugata, russerkneipa Spasibar og andre mer frilynte fugler som sirkulerer i det ganske land. Denne gjengen består av et tyvetalls personer som ganske fritt frekventerer hverandres band, de trykker opp platene og utformer omslagene selv, arrangerer fester (som by:alarm - norges nest, nest viktigste musikkpris) og virker i det hele tatt å det ganske så morsomt i prosessen. Uhøytidelig? Joda, men ikke nødvendigvis useriøst. I "stallen" til Metronomicon finnes en rekke mer eller mindre interessante prosjekter. Med samleplaten 2.0 nøstes noen av trådene.

Sentralt i Metronomicon og ansvarlig for noen av de mest kjente prosjektene er Jørgen Skjulstad (Now We've Got Members, Center of the Universe, nå også medlem i Salvatore). Artister som Magnus Moriarty, Koppen, samt relaterte frender som Samuel Jackson Five og engelske Now er vel blant de mest kjente bidragsyterne på 2.0. Platen består av 22 spor i alt, og det er en plate som spriker både i uttrykk og kvalitet. Overivrig gutteroms-nerding, sene rødvinskvelder, hjemmesnekra beats, en løssluppen omgang med hva enn som kan spilles på (fra fele til synth) og snublende lo-fi er gjennomgående. Det er unektelig denne spreke sjarmen som er det mest bærende elementet her. Viljen og bredden gjør et kritisk øre mildere stemt, men blant de mange låtene er det også en god del fløte å meske seg med her.

Hanny (How Great Thou Art) er aktuell med platen Moderning på Metronomicon, og leverer en søt poplåt med folkpsykedelisk duft av morgenkaffe og lange søndagsmorgener. Bjarne Larsen fra Salvatore driver sitt soloprosjekt International & Coffee. Bak årets lengste låttittel finner vi en underfundig skillpadde med akustisk gitar, fuglesang og klokkespill som lever sitt eget sedate liv. Rune Elias Helgesen utmerker seg i helt korrekt titulerte Orgel, Tallerken, Drill, Hammer, Gitar som er... vel, akkurat det. Det beste sporet er muligens Magnus Moriartys The Desert Will Bloom With Tonic Powder, som en annen slags Grandaddy fra fremtiden virker han som selskapets fremste kort nå for tiden (Sky-Fi Beatitude, 2005 er heller ingen dum plate). Fremheves må også Brugata Blogstyle Crew, med medlemmer fra Salvatore og Palace of Pleasure. Disse finner sammen med Jørgen Skjulstads saksofon frem til det lette drivet som kjennetegner band som nettopp Salvatore eller Perculator. Selskapets mest samlende front er verdensorkesteret Now We've Got Members, og In a Hurry er mer fyrrig sigøyner-prog fra Balkan eller noe deromkring.

Ellers pusler for eksempel Cyrano, Helene Rickard, Koppen og Kallioinia rundt 80-tallet, dårlige tv-spill og snål synthpop. I avdelingen for sammenhengende navn leveres new wave i smådesp variant fra JetSetNjet og i mer corny variant fra MeJamYouSpam, mens den vakre avslutningslåten - som bare er en kort snutt - bærer samlingens fineste tittel: This Is Your Comeback, Deepika. Litt på utsiden av "metromicon-soundet", om det i det hele tatt er mulig å si noe slik, er Samuel Jackson Five. De tilhører en litt annen krets og spiller i en annen liga med sin presise instrumentelle prog/post-rock. Deres Charlie Foxtrot Queen har klare Motorpsycho-kvaliteter. Britiske Now huskes av enkelte for et par digge konserter i Oslo, blant annet sammen med Salvatore, og de utforsker fortsatt krautrytmer og dissonans på And. Hvis deres And can spises ville det nok vært som en Peking O, tenker jeg.

I mellom disse hastig nevnte sporene her, så finnes det også mye annet av både mer eller gjerne mindre vellykket art. Det er vel nettopp denne uredde holdningen og stå-på humør som har gjør Metronomicon til et av landets mest lovende musikalske veksthus.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Diverse artister - Norske Slagere Kapittel 1 - 1955