The Walkabouts
The Carter Family
Mary Chapin Carpenter

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

A Prairie Home Companion

Amerikansk musikkhistorie fra Jimmie Rodgers til Bruce Springsteen.

"Det har vært en rolig uke i Lake Wobegon." Slik starter forfatteren Garrison Keillor sine historier om det fiktive norsk-amerikanske samfunnet i midt-vesten. Med lun fortellerstemme beretter han varmt og nært om småbyens gang, som i mangel av dramatiske hendelser lever på hverdagens tilsynelatende uviktige episoder. Keillor ble landskjent med sine ukentlige radioshow fra St. Paul, Minnesota hvor han fremførte sine historier, og hans hverdagsbetraktninger har i stor grad samlet amerikanerne foran radioen igjen. Fri for vulgariteter, action og vold tegner han et bilde mange kjenner seg igjen i, og som kanskje enda flere kunne ønske å være en del av - a true slice of real americana.

Keillor er ikke bare skribent og taler, han er også musikkinteressert, både med egne utgivelser og som produsent. Det er i sistnevnte rolle han kommer inn på Robin & Linda Williams' plate Visions of Love. Ekteparet har vært en sentral del av USAs folk/country-scene siden midten av 70-tallet, og har opparbeidet seg en høy anerkjennelse i miljøet. Duoen har spilt med sin gamle venn Keillor på hans Praire Home Companion show siden 1975, sammen med Their Fine Group vant de Grammy i 1994 for platen Stones in the Road og siden har de mottatt en rekke priser og vært gjengangere på country-listene i USA.

Ekteparet Williams er svært tro mot sin bakgrunn. På Visions of Love fremfører de 13 kjente låter fra The Great American Songbook, helt fra 30-tallet og opp til i dag. Her kan man følge den musikalske arven som The Carter Family (I'll Twine 'Mid the Ringlets) og Jimmie Rodgers (Mississippi Delta Blues) etterlot seg, via Hank Williams (Ramblin' Man, The Blues Come Around) og Merle Haggard (Hungry Eyes) og helt frem til nyere artister som Bruce Springsteen (nydelige If I Should Fall Behind).

Gledelig nok har de pusset støvet av Wandering Boy, en gammel hymne som Roscoe Holcombe spilte inn på 60-tallet, og som denne versjonen er basert på. Holcombe er en artist som sjelden får særlig oppmerksomhet og som er sørgelig glemt, til tross for at han er selve definisjonen av Kentuckys "High and Lonesome Sound" som så mange etter ham har latt seg inspirere av. Originalen er en ren vokallåt, der Holcombe ensomt og hjerteskjærende roper ut sin bønn over Appalachie-fjellene. Her gjenskapes versjonen uten å nå helt opp til Holcombes fjelldeliriske autentisitet.

Visions of Love er en befriende enkel og jordnær utgivelse, innspilt med tradisjonelle instrumenter som gitar, banjo, mandolin og fele. Men ekteparet mangler likevel den råskapen som Holcombe, Hank Williams og Jimmie Rodgers var eksponenter for. Begge synger som guder, enten det er rene folkeviser, blues eller blue yodels, de harmoniske duettene er vakre og musikerne stilsikre. Likevel slipper ikke duoen unna et litt for klamt "kosepreg", noe som gjør hele platen hverdagslig og litt for ufarlig i mine ører - litt som Garrison Keillors noveller. Aller best fungerer det på de rene country-balladene, som Hungry Eyes og After the Fire is Gone (basert på duetten av Loretta Lynn og Conway Twitty), pianobaserte Keep the Home Fires Burning og nevnte If I Should Fall Behind.

Dette er uansett kvalitet fra start til mål, og er du glad i pen folkemusikk uten forstyrrende fiksfakserier så er det en obligatorisk utgivelse. I samme slengen anbefales The Walkabouts' Satisfied Mind (1993) som er et lignende prosjekt, og som Visions of Love ikke klarer helt å komme opp mot. Foretrekker du derimot litt mer råskap så styrer du unna og plukker heller opp hver og en av de fantastiske originallåtene.

The Gin & Tonic Youth - New Times

(Kleidermann Records)

The Gin & Tonic Youth veksler mellom låter og eksperimenter – og lykkes hele veien!