Chappaquiddick Skyline
Big Tobacco
Pernice Brothers

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Endeløs skjønnhet, tidløs tristesse

19 historier fra den andre siden av Den Store Amerikanske Drømmen.

Scud Mountain Boys (fra Northampton, Mass.) var et band med altfor kort levetid. De kan vise til tre essensielle utgivelser før sentrale Joe Pernice forlot fjellene for andre prosjekter. Heldigvis har han fortsatt å levere like høy kvalitet med senere konstellasjoner, da under navn som Chappaquiddick Skyline, Big Tobacco og Pernice Brothers.

Pine Box (opprinnelig en kassettutgivelse) og Dance the Night Away (1995) ble forenet av Sub Pop i 1997, under navnet The Early Year. Det ble bare ett "Late Year", for Massachusetts (1996) ble Scuds siste plate. Med et så tynt grunnlag kan det synes som noe merkelig å koste på en samler, for det skal fortsatt være mulig å fa tak i begge utgivelsene. Dessuten får vi verken uutgitte spor eller liveopptak, ei heller er omslaget særlig fyldig og mangler både kommentarer eller bilder av verdi. Alt dette er litt synd, og særlig for de av oss som kjenner bandet er The Essential en litt overflødig utgivelse. Derfor er følgende ord tiltenkt den heldige musikkelsker som ikke har et forhold til Scud Mountain Boys fra før, og som kanskje har et evig kjærlighetsforhold å se frem til.

Scud Mountain Boys er et stillferdig og stilfullt orkester, tidløst eksisterende et sted mellom tradisjonell country og myk, mollstemt poprock - noe i nærheten av et tenkt møte mellom Gram Parsons, The Eagles og Crosby/Nash. Som det ultimate hangover-bandet helbreder de både sjel og sinn med nennsomme hender, silkemyk vokal, steelgitar og levende skildringer av Raymond Carvers kaliber.

The Essential starter med en svært så sløy versjon av Jimmy Webbs Wichita Lineman - fremført langt mer tiltrekkende enn de mer kjente svulstene til Glenn Campbell. Webb har forøvrig også signert Where's the Playground Susie. Scuds går heller ikke av stien for å gjøre en Olivia Newton-John, og tar tilbake Benjamin Augustus udødelige jukejoint-fortelling Please Mr. Please.

Fra Pine Box og Dance the Night Away savnes en rekke perler, noe som igjen minner om at The Early Year er et must-have. Heldigvis er hele ti av Massachusetts 14 spor inkludert på denne samleren. Fullstendig fri for skranglete øyeblikk eller skurrende dissonans er den en av mykrockens aller største skiver, og Scuds definitive ten-strike. Mye av æren tilfaller naturlig nok låtskriver og vokalist Joe Pernice. Han synger konsekvent med migreneherjet stemme, som om han er redd for å vekke resten av bandet som døser i naborommet. Når de spiller er det stort sett langsomt og forsiktig, med en klagende steel og klimprende mandolin som følge.

Scud Mountain Boys tegner et motstykke til den brautende amerikanske selvsikkerheten, og viser det USA som finnes utenfor de glitrende byene og velstående forstedene. I stedet dukker det opp bilder av loslitte småbyer, rotløshet, alkohol og dop, våpen, bortfalne venner og tapt eller manglende kjærlighet - mye virker skremmende selvopplevd, og er i alle fall godt fortalt. "All these serious questions, seem to eat my life away..." synger Pernice på Penthouse in the Woods, uten at han klarer å komme unna. Det er få lyspunkter, og et tilsynelatende endeløst fravær av lykke, som preger hans skildringer. I stedet kan vi kose oss med bonden som skal brenne ned siloen og henge dyreflokken når dama drar, og grøftehistorier som In a Ditch: "They pulled her from a ditch last night somewhere down 95 on the wrong side of the road/ Found a needle and a pipe she had hidden by her side 'cause it must have been so difficult to deal..." Resultatet blir et skarpt og poengtert bilde av en hverdag ingen har lyst til å havne i, men som likevel er skremmende gjenkjennelig og nært.

Den sedate tristessen brytes av og til opp med en mild form for honky-tonk/rockabilly (Cigarette Sandwich, Helen, (She Took His) Picture) og til og med litt gitarøs (fyllevisa Lift Me Up, som bør fungere som ren antabus for de fleste).

Scud Mountain Boys er et obligatorisk band å kjenne til. Start gjerne med denne samleren, men vær klar over at det er ikke mye mer som skal til før du har en komplett katalog. Og det må du ha.