Welcome to Norway - Black Debbath (2001)
Den Femte Statsmakt - Black Debbath (2004)
Naar Vi Døde Rocker - Black Debbath (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blytung Bluesbasert Rikssynsing

Geirfuglen, EF og tabuord er bare noen av emnene på denne platen.

Det er allerede skrevet side opp og side ned om Black Debbath og deres nye utgivelse. Formuleringer og utrop som "Brukbar tullerock","useriøst" og "bra musikk, men dårlige tekster", er blitt brukt, og det virker som om mange i det hele tatt har hatt en motvilje mot deres kombinasjon av musikk og humor. Personlig har jeg stor sans for Debbath: Måten de mikser vittige og svært velformulerte tekster med blytung bluesbasert stonerrock på, for ikke å nevne det svært gode sceneshowet, er for meg intet mindre enn en fryd.

Black Debbath (Egil, Lars, Aslak og Ole Petter) er fire rutinerte, dyktige og samspilte karer. Den Femte Statsmakt er gitt ut på Duplex Records, et plateselskap med svært mange forskjellige grupper og prosjekter, men kun med en håndfull musikere som går sammen om å danne band. Egil, Aslak og Lars har spilt sammen i LYD og Aasen, Egil og Lars i legendariske Gartnerlosjen, Egil spiller i Thulsa Doom, som blir produsert av Ole Petter, som igjen spiller i The Cumshots, hvor Kristopher Schau er vokalist. Kristopher er forøvrig også med i Gartnerlosjen. Aslak har sitt enmannsprosjekt Aslagitar, han spiller i diverse reklamefilmer på TV, og han spiller i Hurra Torpedo sammen med Egil og Kristopher. Egil har sitt Bare Egil Band, Lars har X-tra Lars, og både Egil, Aslak og Lars spiller i det usedvanlige bandet Stjerten. Duplex Records har i tillegg til de ovenfornevte bandprosjektene en rekke andre mer eller mindre obskure utgivelser i katalogen.

Black Debbath har på sin tredje plate, Den Femte Statsmakt, vendt tilbake til gamlelandet, og igjen begynt å synge på norsk. Den første plata, Tung, Tung Politisk Rock (1999), ligner på mange måter denne, med norske, politisk ladde tekster, finurlig kombinert med panserhard, sirupseig stonerrock. Plate nummer to, Welcome to Norway (2001), var en slags turisthåndbok om Norge, skrevet på engelsk. Også her var musikken av det hårde slaget. Det er derfor ingen overraskelse at Debbath kjører samme formel som på sine to foregående skiver: Det er tungt, det er bluesbasert og det er tøffere enn både Martin Schanke og dørvaktene på Smuget tilsammen. Tekstene er som nevnt på norsk, med et unntak: What the Previous Song Was About er en engelskspråklig låt som forklarer hva det første sporet dreide seg om. Mange emner blir belyst og drøftet: Norsk EF-medlemskap, det norske språket, naturvern og rettssystem. Med låter som Vi Må Redde Geirfuglen, Ja og Nei til EF!, Om Bruken av Tabuord i Det Norske Språket og tittelkuttet, blir gjennomsnittskvaliteten trukket langt opp, og totalinntrykket er overbevisende. Lars er en habil vokalist, men må se seg slått av Øyvind Hægeland (fra bl.a. Spiral Architect og Arcturus) på duetten Ja og Nei til EF!. Lars gjør likevel en godkjent jobb, og framstår sammen med resten av rikssynerne som seriøse. Vittige? Ja! Useriøse? Nei.

Tre kvarter med gromlyd, ispedd underholdende, norsk tekstmateriale, gjør at Black Debbath kommer til å få et travelt år, ihvertfall i konsertsammenheng. Sa noen Roskilde?

PS. Geirfuglen er forøvrig utryddet. Den aller siste ble skutt i Vardø i 1848.