cover

Steingarten

Pole

CD (2007) - scape / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Dub / Eksperimentell / Post-rock / Glitch / IDM / Ambient

Spor:
Warum
Winkelstreben
Sylvenstein
Schöner Land
Mädchen
Autobahn
Düsseldorf
Jungs
Pferd

Referanser:
Cluster
Neu!
Mouse on Mars
Pyrolator
Asmus Tietchens
Burial

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Gode nyheter fra Berlin

I Steingarten hviler ni elektroniske tablåer med erketypisk tysk mangel på indre utvikling og sans for overmenneskelig arkitektur.

Sammen med Mouse On Mars og Kreidler var Pole med i en bølge av tyske artister som utforsket spenningsfeltet mellom post-rock, electronica og eksterne elementer som dub reggae og funk.

Pole er enmannsprosjektet til Stefan Betke – født i Düsseldorf, oppvokst i Köln og med sitt nåværende virke i Berlin, tre byer slett ikke uten betydning for historien til elektronisk musikk i Tyskland, for å si det mildt. Pole fullførte trilogien med de megetsigende titlene 1, 2 og 3 på slutten av 1990-tallet med minimalistiske omslag i primærfargene i rekkefølgen blå, rød og grønn (med referanser bakover til Conrad Schnitzlers legendariske fargeserie). Dette skulle illustrere Betkes syn på musikk som konseptuell kunst og arkitektur. Disse platene inneholdt særegen Lee Perry versus Autechre glitch/dub/reggae forskjellig fra noenlunde sammenlignbare forsøk av The Orb, Burial og Kode 9. På den mer kommersielle Mute-utgivelsen Pole (2003) samarbeidet Betke med den amerikanske rapperen Fat John.

Etter en aktiv periode som utøvende artist har han de siste årene mest konsentrert seg om produsentjobbing og remiksing, men er nå tilbake med Steingarten, prydet på forsiden av det legendariske slottet Neuschwanstein, modellen for diverse Disney-candyfloss-eventyrslott.

I Steingarten hviler ni elektroniske tablåer med erketypisk tysk mangel på indre utvikling og sans for overmenneskelig arkitektur. Komposisjonene er imidlertid strammere og ikke så minimalistiske som på tidligere arbeider. Dette er tørrvittige elektro-ragaer med et vell av rytmer og klanger - konstruert for klossete, tikkende robotdans på neonbelyste klubbgulv.

Poles patenterte rungende infrabass gjør at transistorer kortslutter i små lynglimt og robotdeler samler seg opp på gulvet. Dette er pussige glimt inn i en musikalsk verden sprunget ut av summetonens overtoner langt tilbake i tid i år null. Det lyder klart og strukturert som motpol til slurete ambiente klanger, støyelementer finnes, men de inngår i en tonal musikalsk sammenheng.

Blant høydepunktene finner vi Warum (catchy electro-fuzz grooves fra sagbruket), Achterbahn (Yello lager musikken til et sci-fi krigsdrama i en atomubåt, kort sagt Yello submarine!) og Jungs (digitale skarptrommer dominerer R2 D2s robotmusikk fra barne-tv hørt gjennom et kloakkrør).

Alt i alt det mest underholdende og fengende albumet Pole har levert. Det er alltid hyggelig med gode nyheter fra Berlin!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Motif - Expansion

(Aim)

De unge nordiske jazz-kometene i Motif er på vei inn i stratosfæren med lysets hastighet, og de kan slå ned et sted i nærheten av deg.

Flere:

The Pains of Being Pure at Heart - Belong
Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go