The golden day is dying

Rabbit Songs - Hem (2002)
Eveningland - Hem (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Oppsamlingsheat

Hem er fortsatt noe av det fineste man kan putte inn i en CD-spiller.

Med de to albumene "Rabbit songs" og "Eveningland" har Hem etablert seg som noe av det fineste man kan putte i en CD-spiller. Når Sally Ellyson synger mykt, smygende og vakkert mens mandolinen, steel-gitaren og det slovakiske fjernsynsorkesteret gjør akkurat det de skal, er det vanskelig å ikke se en rosenrød soloppgang. Det er så pent og riktig og renskåret at klisjéene nærmest står i kø. Fuglene kvitrer og solen glimrer i bladenes morgendugg, samtidig som grantrærne er tynget av en halvmeter julesnø, månen skinner, og unge elskende finner og mister hverandre nærmest samtidig.

Men Hem er altså noe av det fineste som finnes, så da gjør det ingen verdens ting.

Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til "Eveningland" de første gangene jeg hørte den. Gjennom en serie tilfeldigheter hadde jeg snublet over perlen "Rabbit songs" og knyttet veldig fort sterke bånd til den, i slik grad at jeg hadde vanskelig for å levere plata tilbake til han jeg hadde lånt den av. Men da jeg satte på "Eveningland" for første gang hørte jeg ikke den lune, varme kammer-countryfolken jeg forventet. Jeg hørte Disney og Steven Spielberg. Jeg hørte "White christmas" og hele rekka av amerikansk, pompøs og svulstig drit. Fullt så ille var det selvfølgelig ikke, det kan aldri gå fullt så galt så lenge det Hem som spiller, og mye av reaksjonen min må tilskrives at jeg var miljøskadd av for mye obskur lo-fi. Men jeg var litt skuffa.

Med litt tid og mange fine stunder kom jeg under huden på "Eveningland" og den foldet seg ut som den vårblomsten den er. Jeg var skeptisk til valget om å hyre inn det slovakiske fjernsynsorkesteret, men nå ser jeg hvilken genistrek det var.

"No word from Tom" er en plate med "Outtakes, covers, demos, live recordings and rarities", altså et slags oppsamlingsheat, et hvileskjær vi kan kose oss med fram til neste ordentlige utgivelse (som etter sigende er under utforming). Plata inneholder akkurat det den sier at den inneholder: litt av hvert. Alternative arrangementer av deres egne sanger, covere av blant annet REM og Fountains Of Wayne, noen live-innspillinger, også de i relativt radikalt annerledes arrangementer. Og nesten alt er like fint som vi er vant til fra Hem.

Men det fungerer jo ikke så veldig bra som album.

Det blir litt sprikende, litt lite helhetlig; skjønt, man kunne vel ikke vente annet. Noen spor er også mer interessante enn andre, nødvendigvis. Jeg har for eksempel veldig sansen for "The present", som stammer fra "Eveningland"-innspillingene, de to versjonene av den tidligere instrumentale "Cincinnati traveler" ("The city and the traveler" er den omskrevne versjonen), og noen av live-innspillingene. Men andre, som live-versjonene av "All that I'm good for" og "Lazy eye", og "The beautiful sea" i demoversjon, blir mest å regne som kuriosa for de spesielt interesserte, selv om jeg jo får veldig lyst til å se bandet live. Jeg lurer også litt på hvor interessant det egentlig er å høre hele "Eveningland" – det vil si, samme innspillingen som på plata med samme navn, men med en piano-intro.

Det finnes dog en grense for hvor uinteressant Hem klarer å være. Så lenge Sally Ellyson synger er jeg stort sett solgt uansett.

Selv om det ikke er helt det albumet jeg hadde håpet på da jeg så at Hem skulle komme med ny plate (fem temmelig ekstatiske minutter), er "No word from Tom" en veldig koselig plate, proppfull av ullteppe og kakao-musikk (jeg nevnte noe om klisjéer, gjorde jeg ikke?). Hem er et band som gjøre verden til et bedre sted å leve, og det er fortsatt noe av det fineste man kan putte inn i en CD-spiller.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10

pstereo logo