Remington Super 60
Cornelius

Did You Bring Me On National Television To Tell Me This Too? - Tøyen (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

New Game

Gi ungdommen tv-spill før fotballen tar dem! Før du vet ordet av det produserer de fengende elektronisk pop med joysticken som eneste instrument.

Playstation er mer enn ustyrlige fotballspill, Metal Gear Solid, Lara Croft og GTA-serien. Tollef Berger og Torstein Mwaniki Dyrnes har oppdaget musikkprogrammene som Sony pusher til bruk på konsollene deres. Under navnet Tøyen produserer de to gutta musikk som i sin helhet er skapt ved hjelp av Playstation. Som brikker i et spill settes ulike rytmer, samples og effekter sammen til en selvvalgt helhet. I Tøyens tilfelle er resultatet en vidunderlig blanding av elektroniske rytmer og østens mystikk.

EP Phone Home er Tøyens første utgivelse på det norske, So What!-relaterte selskapet Racing Junior. Gutta har tidligere sluppet albumet Did You Bring Me On National Television To Tell Me This? på det amerikanske selskapet Blackbean And Placenta. EPen inneholder to klare høydepunkter. Først kommer åpningslåta India Pindia med en aldeles fortryllende sammensmelting av breakbeats og Bollywood-inspirert musikalsk innpakking. Låta er det perfekte lydsporet til en vandring i området rundt bydelene Tøyen og Grønland i Oslo, med et driv som passer temperamentet i området godt på sommerstid. Fengende og fremmed på en gang, men først og fremst så sjarmerende at vi vil ha mer så fort rytmen toner ned. I samme område havner Moon Orchestras Bollywood-remiks av One Way Ticket. Mens originalversjonen fremstår som relativt anonym, er den remiksede versjonen et realt fyrverkeri av enkle rytmer og varmblodig inspirasjon fra India.

14 Pints greier ikke riktig å følge opp den gode stemningen fra India Pindia. Med en repeterende drum'n'bass-aktig rytme er dette låta som best beviser at produksjonsverktøyet er Playstation. På Dodgy Minister bidrar vokalen til at det gjentagende uttrykket som dominerer de foregående låtene, får et tilsnitt av variasjon. De to avsluttende remiksene er blant de sterkeste låtene på skiva, og tilfører musikken en heftigere rytme med tydelige hint mot Bollywood og indisk musikk. Dette er særlig relevant for den avsluttende The Girl i en C. O. U. remiks.

Prikken over i'en for utgivelsen er omslaget designet av Robin Rengård. På snedig vis beskriver illustrasjonene på omslaget hvordan Tøyen arbeider frem sin musikk, bit for bit. Med artister som Ai Phoenix, Salvatore og St. Thomas i stallen seiler Racing Junior opp som en viktig bidragsyter til at Oslos flora av små plateselskaper blomstrer som aldri før. Tøyen forsterker inntrykket av at miljøet rundt So What! ikke graver seg fullstendig ned i mørket som preger konsertstedet deres.

Arve Henriksen - Sakuteiki

(Rune Grammofon)

...hvis linjen blir avbrutt, vil det ødelegge kunstverket...