The One Dot

Tortoise
Broadcast

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pit Er Pent?

Frisk og original platedebut fra Chicagos musikalske underskog.

Emergency. Tittelen lover kaos, kanskje er det kjapp punk og vrælende gitarer Pit Er Pat har å diske opp med? Kanskje noe politisk ladd, som gir lytteren en innsikt i dagens kaotiske verdenspolitikk? Nei. Emergency bør her tolkes slik min fremmedordbok fra 1962 tolker det, som form av verbet å emergere - å dukke opp. Pit Er Pat dukker opp på denne platen, ikke akkurat ut av tynne luften, men opp av den etterhvert voksende musikalske dammen som har blitt tappet på musikalske flasker i Chicago i noen år nå.

Plateselskapt hevder at nyskapningen leverer udefinerbar musikk, noe som stort sett frembringer enten jubel eller regelrett hat, men Pit Er Pat fremprovoserer egentlig ingen av delene. Skal vi forsøke å beskrive lydbildet, kan vi gjøre det som en mer aktiv versjon av Tortoise, med tentativ vokal à la Cat Power - en litt vag, men likefullt pen kvinnestemme som legger seg over den stramme og aktive rytmeseksjonen og den lekende synthmelodien.

Åpningssporet Bog Man legger an tonen svært så forsiktig, med det elektroniske orgelet som mest fremtredende, men følges av langt mer vitale spor, som den suggererende I Am the Jungle, som vel stort sett kan beskrives som en selvbiografisk beretning om En Dag I En Jungels Liv, sett fra et helhetlig jungelperspektiv, pent underbygget med aktiv perkusjon og mer rockbaserte gitarer, sammen med pene pling-plong-lyder fra tangentfjølen. Det er likevel platens to rene instrumentalspor som fremstår som mest interessante; Nick Those Prawns and Burn Them er en drivende god låt med svært vitale trommevirvler som bakteppe for et hammond-ish orgelparti, mens The One Dot hovedsaklig spinnes rundt en elektronisk beat, før det hele går over i en mer organisk og rolig låt med basslinjen i hovedsetet.

Alt i alt er Emergency en solid debut, og bandet er svært samspilt. Særpreget og de mest fengende taktene kommer først og fremst til uttrykk i instrumentalkuttene, mens vokalsporene fungerer litt svakere, artige tekster til tross. Emergency er en interessant og spennende debut som bærer bud om nok et Chicago-band som trakterer rytmene med fjellstø hånd, men skjelver litt mer når det kommer til vokalprestasjonene.