Rollins Band
Kyuss
Clutch

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Stilforvirra

Stort sett holder Tree på med en slags stoner hardcore, men innimellom skeier de ut.

Boston-baserte Tree har i løpet av en tiårs periode gitt ut skiver på småselskap, uten å ha fått særlig oppmerksomhet. Her i Europa er de vel ærlig talt ganske ukjente. Kanskje er det på tide å endre på det; tilhengere av sinna, gitarbasert rock kan finne en og annen godbit her. Til tross for at coveret signaliserer hjemmelaget death metal, er det ingen grunn til å frykte slikt innhold. Tree er til tider svært lyttbart.

Den drivende, rå åpningslåta Cold and Alone er et av de absolutte høydepunktene. Låta passer godt til bandets egen beskrivelse av sin musikk; en blanding av hardcore og rock'n'roll, dog ikke like friskt som norske Amulet kombinerer disse genrene. Forsøk på klassisk tungrock med andre ord. Dette er en stil de gjentar med hell på blant annet Great Galactic Ghoul. Også en del av de reine hardcorelåtene sitter godt, men i lengden kan de tunge låtene gå litt i ett med hverandre.

Tree veksler mellom metal, hardcore, punk og litt stoner-rock. Dette fungerer tidvis bra, men gjør også at No Regrets No Remorse er ei litt forvirrende plate. For eksempel dukker den kjappe punklåta All Control opp midt på skiva. Dette er en liten sak på et halvt minutt som ikke høres ut som den tilhører plata i det hele tatt. Samme følelse dukker opp på funkmetal forsøket Mexican Beer. Med andre ord prøver de å fange opp alle typer aggressiv rock i løpet av tre kvarter. Det blir et litt for stort prosjekt.

Til tross for at store deler av plata er fengende tung rock, sliter man med å følge like godt med hele tida. Hardcorefolket vil nok like deler av dette. Det samme vil metal- og stonerfolket, men jeg tror ingen av gruppene vil kalle dette noe mesterverk. Så god er ikke genrekombinasjonene til Tree. På en måte er det synd at dette ikke holder hele veien, når åpninga var så tøff. Likevel kan No Regrets No Remorse være et spennende bekjentskap for agro-rockere i alle aldre.