David Grubbs

The Manifestation - Six Organs of Admittance (2004)
The Sun Awakens - Six Organs of Admittance (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blomsterskolen

Ben Chasny har forlatt kassettspilleren og fått med seg Sunburneds Chris Corsano inn i et skikkelig studio.

Gitarist Ben Chasny har siden slutten av 90-tallet markert seg som en meget produktiv artist, og i løpet av kort blitt en sentral figur i Californias nyfolk-miljø. Det både i kraft av sitt alter ego Six Organs of Admittance, samarbeid med Current 93, og som nyopptatt medlem i bråkegruppa Comets On Fire (deres Blue Cathedral, SubPop, 2004 havnet på undertegnedes topp 10 for fjoråret). Six Organs har i stor grad vært Chasnys plattform for akustisk gitarplukking med psykedeliske overtoner, tilsynelatende inspirert av John Fahey og Robbie Basho. Hans tidligere utgivelser kan være litt tråkige å få tak i, men The Manifestation (2000) og For Octavio Paz (2004) anbefales varmt.

School of the Flower er den første på et større selskap, som i tillegg har norsk distribusjon. Den er Chasnys mest tilgjengelige også musikalsk sett, spilt inn i et ordentlig studio og med noe større budsjett enn hans tidligere 4-spors hjemmeopptak. School of the Flower preges dermed av et renere og tydeligere lydbilde enn det vi har vært vant med, men gjennomgangstonen er stort sett den samme. På School of the Flower viser Chasny riktignok en klarere todeling i uttrykket, der han i tillegg til akustiske drodlinger (tenk David Grubbs, Papa M, Loren Connors, Jack Rose) også nærmer seg renere visesangere som Elliott Smith, Iron & Wine, til og med Nick Drake. Dette er særlig tydelig på spor som All You've Left, Words For Two, Home og Thicker Than a Smokey. Sistnevnte er en coverlåt skrevet av Gary Higgins, en mystisk person som Chasny etterlyser på platen. En rask google på mannen kan fortelle at han ga ut LPen Red Hash like før han ble buret inne i 1973 for noe dopgreier. Hvis Chasnys tolkning ikke avviker mye fra originalen så snakker vi om en potensiell hippiefolk-favoritt. Vi får håpe han dukker opp igjen!

Chris Corsano (Sunburned Hand of the Man) er eneste gjest på School of the Flower, han bidrar på slagverk og orgel, og sørger for å skape større spenn i det ellers enslige lydbildet. Det merkes godt på tittelkuttet, som opptar drøyt en tredjedel av platen. De to akustiske gitarenes sykliske repetisjoner er et konstant gjennomgangstema, som veves sammen med Corsanos frie trommestil, båndsurr og etterhvert dominerende elektrisk gitarstøy. Noen minutter for lang etter mitt skjønn, mens andre sikkert vil bli helt hypnotisert av denne. En lignende teknikk benyttes også på Saint Cloud, hvor akustiske gitarer møter badende elektrisk droner, messing, og partier som kan minne om Nick Drakes Three Hours(!). Procession of Cherry Blossom Spirits er den tredje låten som har slik oppbygning av akustisk gitar og feedback-droner. Når Lisboa får avrunde som en nedpå akustisk vuggevise etter snaut 40 minutter, så er det sikkert at School of the Flower vil bidra til å gjøre Ben Chasny og Six Organs til et langt mer velkjent navn enn det som er tilfellet nå. Og det er selvsagt helt fortjent.