The Band

Ladies and Gentlemen of the Opposition - Sivert Høyem (2004)
Exiles - Sivert Høyem (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Høyem vs. Höyem

Kennedy hadde visjoner om sin, Stoltenberg hadde Kårstø, Høyem har sin egen Moon Landing.

Da Sivert Høyem ga ut sin første skive, Ladies and Gentlemen of the Opposition, sa en kompis at han håpet at Madrugada ville bli oppløst slik at Sivert Høyem kunne konsentrere seg om å gi ut soloskiver. Sommeren 2007 ble det en realitet da Robert Burås tragisk gikk bort. For min egen del var det aldri noe ønske om at Madrugada ble oppløst, da det har vært et band jeg har fulgt i mange år med glede. Helt siden jeg første gang jeg hørte Industrial Silence i kjellerstua til fetteren min har Høyems stemme vært kjær og spesiell for min del.

På denne utgivelsen har Høyem tatt med seg et knippe gode musikere på hyttetur, kanskje for å komme seg litt unna tjaset og maset i byen. Og det er gode musikere han har tatt med seg. Blant andre Cato Salsa - som også var en del av 'nye' Madrugada etter Burås' bortgang - og som nok bidrar mye musikalsk på denne utgivelsen, sammen med Børge Fjordheim. Salsa produserer også skiva sammen med Høyem, som duoen The Hyler Twins, kjent blant annet fra St. Thomas' samleboks fra i fjor. Det er med andre ord rutinerte karer Høyem har fått med seg når han nå skal begi seg ut på sin første plate siden bandet hans ble oppløst.

Moon Landing er en mer rocka skive enn hans tidligere soloprosjekter og det er her han står sterkest. Når det er sagt kommer også hans inspirasjon fra countrymusikken frem på flere av låtene. Når vibrerende riff møter litt country-innflytelse og Høyems mørke og til tider dystre røst, er det noe av den beste miksen som kan tilbys lyttere over det ganske land. Og sannsynligheten for at dette også kan være hans internasjonale gjennombrudd som soloartist er også klart til stede. Man kan vel ikke se på byttet av ø til ö som en tilfeldighet. Høyem skal ut, og hans gamle fans av Madrugada der ute vil nok sette stor pris på Moon Landing.

Helt fra start med Belorado får man på følelsen av at dette er noe stort. Det er rett og slett en utrolig fengende låt som kombinerer spennende riff med Høyems nydelige stemme. Og høydepunktene bare kommer som perler på en snor. Going For Gold og High Society, fortreffelige eksempler på hvordan Høyem får fram sine ferdigheter som musiker og musikkformidler. Dette er også låter som nok godt kunne vært skrevet under Høyems tid i Madrugada.

Har Høyem her gitt ut sin beste utgivelse i karrieren? Kanskje. Som soloartist har han definitivt gjort det. Men det er selvsagt vanskelig å sette hans soloprosjekt opp mot hans tid i Madrugada. For meg var det et band som leverte solide album nesten hver gang. Men nå er han alene, og må stå fullt og helt alene for det som lages. Og selv om han har fått god hjelp, beviser det at han nå kan stå på egne ben vel så godt som han stod på frontfigur-benene i Madrugada.

Det blir mye skryt til Høyem for Moon Landing, men det virker også som en plate hvor han får fram det beste i seg selv som låtskriver. Der hvor hans tidligere soloutgivelser har hatt mangler og ikke alltid sterke nok sanger over hele linja, er denne uten dødpunkter. Det er ingen sanger du vil hoppe over, og når det hele avsluttes med Arcadian Wives blir man sittende og vente på mer, men det er dessverre slutten på en av de beste skivene jeg har hørt på en god stund.