Frank Zappa
Mr. Bungle
Hawkwind

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Nordlys!

Er progga spacerock fra Honningsvåg blant årets mest spennende utgivelser?

Det progressive heavybandet med det hvitrimede navnet Thule har lang fartstid. De har hittil nytt status som en insider's secret, en upolert edelstein fra den norske provins-progens gjemmer. Liquid (Rock and Roll Dream) har derimot høstet både bifall og omtale, og det er med entusiasme også denne anmelder anbefaler Thule. Dette selv om jeg bare har hørt én annen plate fra deres back-katalog; Graks, 1997. Denne var stram, stringent og stemningsfull, men langt nær så ambisiøs som årets. I '97 sang de på "nordnorsk", på årets går det i engelsk, og har de gjort dette i ekspansivt øyemed var det ingen dårlig idé.

Som ethvert progressivt band med ambisjoner, slår Thule stort på. Her er det tenkt i fete typer og et stort musikalsk lerett spennes opp. Plata virker konseptuelt tenkt, og et variert musikkuttrykk turneres med noe som virker som full beherskelse og innsiktsfullhet. Disse Honningsvågs store rocksønner er ikke redd for å "pop'e" opp tildels svært intrikate komposisjoner og har en tung-lett-tung variasjon i oppsett av låtene som mindre sikre og mer selvhøytidelige utøvere ikke ville turt sjanse på. Fler av låtene har umiddelbart fengende virkning, særlig de hvis uttrykk er mest hybrid og kontrastene i virkemidler størst. Med titler som Mea Culpa (hei, Anne Holth!), Mantra/Prozac og Vox Aeterna vet vi hvor landet ligger, og det forutsettes at lytteren legger igjen alle fordommer mot prog-genren i kjellerstue og gutterom før man drar inn i Thules musikalske univers.

Thule spiller mye på kontraster, fra den lyriske introen på spor 4 og den Zappa'eske dissonansen som følger til spor 6 og dens tunge metall-trøkk. I spennet mellom ytterpunktene fyller bandet på med en masse - rett og slett - musikk! Det er liksom ikke måte på hvor mye de greier å stappe inn i én enkelt låt.

Liquid er helt klart plata for de gjentatte lyttinger. Enkelte låter lyder som en frontkollisjon mellom den søramerikanske heavygruppa Sepultura og indie-avantgardistene i Mr. Bungle med Hawkwind som tilskuere. Tross disse analogiene i uttrykket vil jeg påstå at Thule har funnet på noe ganske eget, et særpreg sprunget ut av oppfinnsomhet og total kontroll over virkemidlene og en smart omgang med de musikalske elementene. Jeg holdt på å si at dette i det hele tatt er en forbanna smart plate!

De eksperimentelle innslagene tones ned i platas "tredje akt", til fordel for noen atmosfæriske mørkesanger. Hele CDen toner ut med et pang i form av snaut tretten minutter lange Vox Aeterna, et virkelig episk stykke musikk med aner tilbake til tyske Popul Vuh og de mer mediative utøvere innen internasjonal spacerock.

Liquid (Rock and Roll Dream) er en av årets mest spennende norske rock-utgivelser, forfriskende fri for lofi-kopistenes festivalvennlige mumlerock og "pils på gresset på Øyafestivalen"- hyggemuzak. Dette er dessuten "independent" i egentlig forstand: Uten sjeling til salgsbarometre og lanseringsjournalistikk i Dagbladet. Anbefales, anbefales, anbefales!