Klår sol

Samme Gamle Greia - Geirr Lystrup (2005)
Sangen Om Yebo - Geirr Lystrup (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tro og tvil

Det er mye å se etter i Guds hus om dagen.

Til grooves hovedkvarter, plassert i de øverste ti etasjene i en kjent skyskraper i Oslo sentrum, får vi daglig tilsendt tusenvis av nye plater. Våre anmeldere utformer sine presise kritikker gjennom diktater som noteres ned av langleggede sekretærer fra Team Aylar som svinser rundt i minimale kreasjoner mellom champagnekjølere og bardiskene som pryder de røft møblerte lokalene. Veggene er dekorert med originalgrafikk av ledende samtidskunstnere, og i toppetagen har vi badstu, basseng og spa med skylight-vindu mot Oslos tak. Det er hardt arbeid å anmelde plater, men noen ganger dumper en humørpille ned på pulten og gir en velkommen pause fra stablene med nu-metal og piggtrådrock fra dalstroka innafor.

Den skjeggvokste trubaduren med lusekofta, Geirr Lystrup, opprinnelig telemarking men i mange år bosatt i Brumunddal, er kommet med en ny plateutgivelse. Denne gangen er det et kirkespill, Lysmannen. Tittelkarakteren er en elektriker "som kommer inn i det mørklagte kirkerommet og søker etter feil med lyset i Guds hus" (fra CD-coveret).

Det er mye å se etter i Guds hus om dagen: Liberal teologi, homodebatt, Pauli ord. Bibelen byr stadig "folkekirka" hodebry. Det virker av og til som om de helst skulle klart seg uten hele boka, så mye grums kristenfolket gremmes over i skriften.

I hvert fall er dette et spennende utgangspunkt for Lystrups plate, et knippe polemiske sanger om tro og tvil. Dette er spennende stoff som gir Lystrups sanger en substans de siste platene hans har manglet. Godt skrevet, tenksomt og diskuterende. Lystrup har tidligere utgitt plater med pedagogisk tilsnitt, til skolebruk og almenn opplysning. Lysmannen må være den mest vellykkede hittil.

Tekstene setter lys på inkonsekvenser ved kirkelig praksis og tråkker på en del ømme teologiske tær. Sel om plata er produsert av Kirkelig Kulturverksted-sjefen Erik Hillestad er den mye lettere og luftigere i lydbildet enn Hillestads akk så smakfulle men søvndyssende arrangementer pleier å ha. En klar fordel! Fokuset holdes skarpt på tekst og melodi, og begge deler holder meget høy kvalitet.

Så er kanskje Geirr Lystrup blitt med i den voksende flokken av grånende norske raddiser som vender seg mot Gud og Allah? Vel, han virker søkende og har ikke uefne poenger i sine vennlig kritiske tekster. En åndelig vending er det i alle fall, men han klarer å uttrykke dette i en vakker syntese av tro, musikk og dialog med en guddom som antas å finnes et sted.

Lysmannen er en god plate, fri for sentimentalitet, skarpt sett, presist formulert - Lystrups beste på lenge.