Pappa Kom Hem - live - Stefan Sundström (2004)
Ingenting Har Hänt - Stefan Sundström (2010)
Nu Var Det 2014 - Stefan Sundström (2014)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sveriges kuleste mann

Stefan Sundström har virkelig evnen til å finne melodiene til hjertet, de man kjenner litt mer enn alle andre.

Første gang jeg hørte Stefan Sundström, sto han på en liten scene sammen med skurker, helgener og vanlige folk. Det var sommeren 1999, og jeg hadde tilfeldigvis havnet på konsert med to av Nordens aller beste låtskrivere. Stefan Sundström sang "Nån har slagit upp ett hål" og "Sabina gör en konst utav at gå", mens Lars Winnerbäck prøvde å overgå ham med "Kom" og "Med bussen från stan". Pastor Höglund skrek og resiterte som en gal og meget full mann, Sara Edin vrikket på rumpa og spilte fiolin, Karin Renberg sang og koret og Johan Johansson gjorde det meste. Jeg har aldri sett maken til spilleglede. Det var en gjeng svenske rock'n'roll-sigøynere på sitt livs heisatur. Antagelig har jeg aldri vært på en bedre konsert.

Andre gang jeg så Stefan Sundström, satt han på en barkrakk to-tre meter foran meg, med den akustiske gitaren på fanget, og tok imot ønsker fra publikum. Han hadde hjertet til Cornelis, håret til Ron Wood, større kjeft enn Mick Jagger og hele den svenske visetradisjonen i blodet. Stemmen var en berg- og dalbane. Det er en av de bedre konsertene jeg har vært på.

Tredje gang jeg opplevde Stefan Sundström på nært hold, tuslet han ut på scenen uten verken sko eller sokker på beina. Med seg hadde han et storband som prøvde å pare soul-løftet på Bob Dylans "Street legal" med den skitne rennesteinsrocken fra storhetstida til Stones. Han sang "Peace and love i Sthlm City", "Har någon sett Sabina?" og "Under isen (ligger himlen)" og det låt aldeles fantastisk. Kjeften har aldri vært så svær, og Stefan Sundström minnet mer enn noen gang om Tom Waits i valsetakt. Det er en av de bedre konsertene jeg har fått med meg.

"Hjärtats melodi" er Stefan Sundströms niende studioplate, litt avhengig av hvilke man teller med, og hvor man begynner.

Den inneholder litt av alt.

Stefan Sundström har virkelig evnen til å finne melodiene til hjertet, de man kjenner litt mer enn alle andre. Han klarer dessuten å få svensk til å høres ut som det ultimate, mest naturlige rock'n'roll-språket i verden.

Det er en liten bragd, bare det.

Stefan har denne gang med seg Mattias Hellberg og Martin Hederos, henholdsvis på gitar og piano. Han synger om natt på Färingsö, pillerbruden Marilyn Monroe, Johnny Dunder og gamle, gode Jan Banan. "Fula gubben Hitler" er Stefan Sundströms "Jumping Jack flash". "Snickerboa" handler om en merkelig drøm der Pippi og Emil er blitt voksne og tygger piller og spiller data.

Men hvis det er to låter på "Hjärtats melodi" som overgår alle de andre, som uten tvil kan forsvare en plass på framtidige samleplater med Stefan Sundström, side om side med sanger som "Blötgods", "Fisk i en skål" og "Allting kan vända", må det være "Vissna blommor" og "Somna lycklig". Den første er en vakker fortelling om å starte på ny, der stemmen til Stefan på sitt mest nærgående. Den siste er ei vuggevise for voksne, med stort kor, et perfekt, akkurat passe pompøst strykerarrangement av Martin Hederos og et refreng du ikke glemmer så lett.

"Somna lycklig, somna lycklig,
det är en gåva att få sova som et barn,
somna lycklig"