Lowedges - Richard Hawley (2003)
Coles Corner - Richard Hawley (2005)
Lady's Bridge - Richard Hawley (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En fryd for øret

Legg deg ned på sofaen, finn fram noe godt å drikke og nyt Truelove's Gutter til fulle.

På sitt sjette album refererer tittelen nok en gang til en plass i hans hjemby, Sheffield. Truelove's Gutter er også spilt inn i hans kjære hjemby, i studioet Yellow Arch studios, et studio som andre kjente Sheffield-artister har brukt som øvingslokale. Samme gamle der altså, og denne plata slår meg alikevel som en perfekt oppladning til årstiden vi nå er i ferd med å gå inn i. Ved siden av å jobbe med denne plata har Hawley også spilt live med band som Arctic Monkeys og Elbow. I tillegg har han vært med å produsere Made in Sheffield, Tony Christies album fra 2008. Han har med andre ord ikke ligget på latsiden siden forrige utgivelse, Lady's Bridge.

Denne gangen har Hawley strippet ned lydbildet og gjort alt så enkelt som mulig. Du blir grepet fra første sang til siste på denne plata. Det er ikke annet enn fortreffelig hvordan han formidler musikken sin. Stemmen passer perfekt til det musikalske universet han skaper - den er mørk og dyster, og gir preg av en mann som har opplevd en rekke ting det bare må bli gode sanger av. Åpningssporet As The Dawn Breaks setter stemningen for det som følger på denne utgivelsen. Selv om det er en rolig og kanskje dyster stemning i sangen, virker teksten til å være preget av en positiv betrakning av verden når den er i ferd med å våkne.

De meget personlige låtene Remorse Code og Don't Get Hung Up On Your Soul står sterkt, og fikk min fulle oppmerksomhet umiddelbart. På førstnevnte sang er det en kompis som slet med kokainmisbruk i mange år som er tema for Hawleys lyrikk. Det er likevel ikke noe dømmende over det Hawley formidler. Når vi hører 'I was likewise, in those white lines' kunne dette sikkert vært en sang om han selv. På Don't Get Hung Up On Your Soul er det venninnen som ble lagt inn på en mentalinstitusjon som får en sang skrevet til seg. Hun var 'the beauty of the town', men endte opp på en institusjon bare for å finne ut at verden der ute var mer gal enn den hun opplevde der inne.

Truelove's Gutter avsluttes med låta Don't You Cry, en nesten elleve minutter lang fasit på hvordan sarte og melankolske sanger skal være. Lydbildet her er også helt fantastisk. Det er absolutt en fryd for øret, og du blir bare sittende helt stille og nyte Hawleys stemme. Det er sjelden man hører en låt som får deg til å ville slå deg ned på sofaen og bare lytte, men denne gjør det.

Kanskje det er høsten som nærmer seg, at bladene faller fra trærne og så videre, som gjør at denne plata gjør seg så godt. Det kan godt være, men uansett årstid er denne plata verdt en lytt. Legg deg ned på sofaen, finn fram noe godt å drikke og nyt Truelove's Gutter til fulle.