Mogwai
Concentrick

Googler - Parlour (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Åtte armer og en hjerne

Behagelig instrumental-rock av Tim Furnish - respektert navn i Louisvilles omfattende rockescene.

Tim Furnish har vært en del av Louisvilles meget oppegående rockescene i årevis, enten det har vært med sitt eget Cerebellum eller i bakgrunnen til helter som David Pajos Aerial M og The For Carnation. Hans røtter strekker seg fra Slint til Matmos, fra art-rock til electronica. Sammen med sin bror Simon og medlemmer fra Crain har han dannet bandet Parlour, hvor han spiller gitar, bass og ulike former for keyboards.

Octopus Off-Broadway er en avslappende og vennlig instrumentalskive, både dronebasert og med heftig groove, alltid stemningsskapende og behagelig å høre på. Partier kan minne om Tristeza og Mogwai (tidlig i oppbyggingsfasen, da Parlour ikke gir seg hen til støy av noe særlig grad) og ut til Stars of the Lid. Parlour beveger seg mer i sfæriske og synthbaserte retninger, som på den kvarter lange The Living Beginning som munner ut i et statisk sort hull.

De mest groovy delene er best, og har en viss likhet med krautrocken, særlig Can rundt Future Days/Ege Bamyasi-perioden, og frem til Tortoise, Do Make Say Think og post-rocken. Det glimrende åpningssporet Stipendlax er en slik, med et repeterende synthparti, sugende tromme/bass (Todd Hancock og Connor Bell) og en melodisk, klar gitarlyd. Det danner en hypnotisk, suggererende låt som blir riktig så mektig etter hvert. Enda mer drivende er Aflipperput, hvor blandingen av keyboards/synther og en stødig rytmeseksjon også fungerer tilfredsstillende. Disse virkemidlene viser seg å være gjennomgående for Parlours uttrykk, og selv om det hele tiden er nydelig lytting, blir låter som This Time, Mperfect og Sleeper noe stillestående, og jeg tar meg i å forvente at det bør skje noe mer utover deres drømmerier av new age-møter-prog sorten, uten å få det oppfylt. Furnish dykker heller dypere inn i sin electro-octopization, og danner kaleidoskopiske teksturer og stemninger ved hjelp av lag på lag med keyboards.

Tim Furnish og Parlour har brukt fire år på å fullføre denne platen, låtene er skrevet mellom 1996-2000, og hovedsakelig spilt inn i Paul Oldhams studio (Will Oldham, The Anomoanon) i Kentucky. Det har ikke blitt en definitiv utgivelse, og til sammenligning er nok Do Make Say Think, Aerial M og The For Carnation fortsatt å foretrekke hvis man må velge blant den type "klassisk post-rock". Men ja takk og begge deler, Octopus Off-Broadway er et første skritt i retning av å tilhøre den innerste sirkel.

Baltimores Temporary Residence virker å være noe underkjente i forhold til for eksempel mer trendy Thrill Jockey, Kranky og Constellation, men med band som Cereberus Shoal, Explosions in the Sky, Rumah Sakit og nå Parlour i stammen er de vel så spennende å følge. Anbefaler derfor i samme slengen å gå denne labelen nøye etter i sømmene.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Simon Joyner - Skeleton Blues