cover

Love

The Beatles

CD (2006) - Apple / Capitol / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Pop / Poprock / Psykedelia

Spor:
Because
Get Back
Glass Onion
Eleanor Rigby/Julia (Transition)
I Am the Walrus
I Want to Hold Your Hand
Drive My Car/The Word/What You're Doing
Gnik Nus
Something/Blue Jay Way (Transition)
Being For the Benefit of Mr. Kite!/I Want You (She's So Heavy)/Helter Skelter
Help!
Blackbird/Yesterday
Strawberry Fields Forever
Within You Without You/Tomorrow Never Knows
Lucy in the Sky With Diamonds
Octopus's Garden
Lady Madonna
Here Comes the Sun/The Inner Light (Transition)
Come Together/Dear Prudence/Cry Baby Cry (Transition)
Revolution
Back in the U.S.S.R.
While My Guitar Gently Weeps
A Day in the Life
Hey Jude
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
All You Need Is Love

Vis flere data

Se også:
Let It Be... Naked - The Beatles (2003)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Endtroducing: The tragical history tour

Love kunne vært anstendig bonusmateriale - i stedet for å utnytte at mange er villige til å betale utallige ganger for samme vare.

Til å være en gruppe som teknisk sett gikk i oppløsning i september 1969 har The Beatles vært usedvanlig produktive fra 1970-tallet og utover.

Først ble det Hey Jude, de røde og blå dobbeltalbumene i 1973, Rock'n'Roll Music, Live at the Hollywood Bowl, Love Songs, Rarities, Beatles Ballads, Reel Music, Past Masters 1 og 2, Live at the BBC, Anthology 1, 2 & 3, One, Let It Be ... Naked og nå altså Love. Da har jeg ikke en gang nevnt flere titalls intervju-plater, pre-1962 live/studio opptak, komplette LP, singel og EP-samlinger, repress av amerikanske LP-versjoner og utallige Mobile Fidelity remasteringer både på LP og CD i "begrenset opplag".

Trofaste Beatles-konsumenter har også investert i DMM-pressinger og førstegangs CD-innkjøp av de originale Beatles LP-utgivelsene, disse i elendig innpakning. Relativt dårlig lyd og utnyttelse av CD-formatet betyr at markedet lå vidt åpent for reformateringer av Beatles-katalogen. Således har fansen gladelig re-investert i Yellow Submarine-lydsporet og andre interesserte i hitsamlingen One. Mangelfulle CD-hefter la videre markedet åpent for Beatles-bøker både med og uten involvering fra gruppas indre sirkel. I tillegg til dette har det også vært et stort marked for bootlegs og øvrige Beatles-effekter.

Er så markedet totalt utnyttet? Neida! Det ligger fortsatt åpent for The Purple Album (Beatles' Pills Songs), The Green Album (Pot Songs), The Green Album II (clean version - Beatles Greenpeace Pet Sounds), The Brown Album (Beatles Sings Get Back in German), The Black Album (The Beatles complete backwards tapes rumoured to contain words such as "satan" or "666"), The Transparent Album (The Complete Silence Between All Their Songs), The Pink Album (Beatles Gay Songs vol. 1), The Yellow Album (The Complete Beatles songs mentioning the colour "yellow" featuring a stunning new remix of Yellow Submarine), The Invisible Album (The Songs Beatles Never Wrote), The Fake Album (Beatles Songs Invented By Other artists), The Best of the Red and Blue Albums, The Worst of the Red and Blue Albums, The Complete Left Channel Mixes (de komplette innspillingene i venstre kanal remikset i mono), The Complete Right Channel Mixes, The Complete "English Channel" mixes, Malaysian Remix tapes og så videre og så videre...

Videre er det jo flere enn George Martin som har vært i studio sammen med Beatles. Derfor ligger mulighetene åpne for komplette multi-cd serier med Complete Beatles Throught the Ears of Geoff Emerick, Norman Smith, Mal Evans og Klaus Voorman, Songs the Beatles Taught Us (Complete Pet Sounds By Some of Their Most Beloved Pets), My Shepherd Was Paul (Home recordings), The Beatles at the Speed of Sound (Complete helium recordings - double speed playback), Beatles For Beetles (complete bug recordings - half speed playback), Beatles For Midgets (the dwarf speed masters), Bigger Than Beatles (Bach Organ Works Devoted to God – featuring new liner notes by Neil Aspinall), Bigger Than Jesus (Harrisongs Devoted to Hare Krishna), Hare Hare Supermarket (Harrisongs Insulted By Daevid Allen), Bigger Than Ringo (Songs By Drummers More Talented Than Ringo), The Complete Sixties (The Most Comprehensive Record Set Ever - Ten Years of Recordings (8760 CDs!).

Som vi ser finnes det ikke grenser for potensielle produkter og - tro meg - godtroende fans kjøper det meste! Men det begynner å haste: Allerede etter 31 desember 2012 begynner denne katalogen å gå ut av copyright, platebransjen går fattige tider i møte når det ikke er stort annet å reformatere enn Spice Girls-produkter!

Akkurat denne gangen er det Giles Martin som har gjort innbrudd i Beatles-katalogen, med nestor-far George som kyndig taktisk rådgiver. Love består av 26 spor, noen satt sammen til korte medleys, men mesteparten remikset uten større endringer. Anledningen var som de fleste av dere vet å lage "eksperimentelle lydkullisser" til forestillingen Love som ble satt opp i Las Vegas første gang i juni 2006. Et av kriteriene for arbeidet var at det ikke skulle legges til nye elementer til musikken, bortsett fra noen høyst diskrete lydeffekter.

Because starter forestillingen a capella med litt svakt fuglekvitter i bakgrunnen, blant annet for å dekke over lydlekkasje fra diverse instrumenter på de originale sangsporene. Sisteakkorden fra A Day in the Life vrenger seg baklengs opp og går over i den første gitarakkorden fra A Hard Days Night og videre over i elementer fra Ringos trommesolo på The End som introduserer Get Back. Elanor Rigby kommer i en noe forlenget versjon der strykerkvartetten spiller ett helt vers før Pauls sang kommer inn.

Slik forsetter forestillingen med større eller mindre manipulasjoner av kjente Beatles-sanger. Du får en innsikt i at Drive My Car passer sammen med What You're Doing med en liten dash av The Word. Du får et fragment av Sun King baklengs og en sømfri forening av Blackbird og Yesterday. Videre får du enda en ny remake av Strawberry Fields Forever og en sleip fusjon av Tomorrow Never Knows og Within You Without You.

Hendelsene i løpet av den lange ad lib-seksjonen på Hey Jude blir byttet om, slik at du etter noen få minutter hører Pauls hoppende bassgang du før måtte skru volumet opp på maks helt på slutten av nedtoningen for å høre (etter rundt sju minutter). Det er altså noen småting her å hente ut for de totalt uhelbredelige (oj, noen flere sekunder av Can I Take You Back-fragmentet på slutten av Cry Baby Cry!), men den mer tilfeldig interesserte vil knapt legge merke til hva som er gjort med for eksempel Help! og Come Together.

Har så dette konseptet noen musikalsk verdi? Redigeringene og sammenføyningene her gjør at The Beatles posthumt har fått til sitt første konseptalbum i reneste 1970-talls stil. Når det gjelder bruk av avansert studioteknikk i Abbey Road-studioet ble ofte Pink Floyd regnet som Beatles' arvtagere, her blir fantasien om "Beatles i Floyd-produksjon" på en måte virkelighet. Det som skurrer er imidlertid at sporene ikke har noen logisk relevans til hverandre og at utvalget i høyeste grad bærer preg av å være velslitte favoritter som til en viss grad må karakteriseres som overeksponerte.

Hvor ble det av In My Life, For No One, I Want to Tell You, Getting Better, Happiness Is a Warm Gun og Old Brown Shoe? Her kunne det vært en gyllen anledning til å framheve ikke fullt så kjente Beatles-sanger, dersom sånnt no' finnes. Best å være forsiktig så jeg ikke setter EMI på enda en album-idé...

Blir det så en aha-opplevelse av at det går an å synkronisere for eksempel Drive My Car med What You're Doing eller å la små lydklipp du kjenner lokalisasjonen til drysse inn i miksen til Glass Onion? Dette gir i hvert fall ikke meg noen ny innsikt i musikken og er mer irriterende enn nyskapende og utforskende. Det hele blir temmelig lite oppfinnsomt sammenlignet for eksempel med DJ Shadows Endtroducing - verdens første plate laget kun ved hjelp av samplet materiale. Kombinasjonen av Tomorrow Never Knows og Within You Without You er kanskje det nærmeste albumet kommer en Beatles nyoppfinnelse, men jeg tror alt veldig mange er klar over at den førstnevnte går i kun en toneart og at indisk klassisk musikk likeledes går i en eneste toneart. Det blir altså forutsigbart at dette vil fungere. Mange Beatles-fans ville være i stand til å lage mer vågale sammensetninger med lillefinger'n.

Undertegnede har hatt et nært og varmt forhold til The Beatles i nærmere 40 år og regner dem som det som i det hele tatt startet den glødende interessen for musikk. Jeg er skuffet over at flesteparten av de originale Beatles-albumene har blitt så dårlig behandlet i DVD-tidsalderen. Alle albumene burde ha vært gjort tilgjengelige med bonusspor og fyldige bokhefter. Folk burde ha en rett til både å få originale mikser og surround-mikser til samme pris. Love kunne således vært halvinteressant bonus-materiale på en anstendig DVD-utgivelse i stedet for å utnytte at mange er villige til å betale utallige ganger for den samme varen.

Spesielt betenkelig er det hvis nye generasjoner møter Beatles på denne måten og får inntrykket av at gruppa laget poengløse konseptalbum bestående av singalong-standarder. Så la oss håpe dette blir "the final ripoff" før Beatles-katalogen snart blir allemannseie og fan-relikvier som Glyn Johns-miksen av Get Back-albumet og samla Twickenham-tapes kan lastet ned gratis av alle interesserte.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Thelma & Clyde - White Line

(Karmakosmetix)

Mørk optimisme, massevis av driv og fremtidsassosiasjoner.

Flere:

The Shins - Wincing The Night Away
Kullrusk - spring spring spring spring spring